نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 15:24

«صلح» بدون «عدالت» آسیب دارد

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: هم عدالت و هم صلح، لازم است و هر کدام به جای خود نیکوست و صلح بدون عدالت آسیب دارد و باید مراقب باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت الاسلام هادی صادقی در همایش تقدیر از تلاشگران عرصه صلح و سازش که ظهر امروز در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین افتخارات زیادی دارد و علمای بزرگوار و عالمان تراز بالا را در فقه، ادب و تاریخ و جهات مختلف پرورش داده است.

وی افزود: عالمانی که میان دار مردم بوده و با مردم زیستند و این جزو افتخارات مردم قزوین است، از این جهت هم ما شاهد هستیم که با حضور عالمان، اندیشمندان، بزرگان و زنان و مردان پاک و صالح مصلح، قزوین توفیق دارد جزو شهرها و استان های برجسته در حوزه صلح و سازش در میان مردم باشد.

 رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور تصریح کرد: باید با مردم، دوستی ورزید و میانداری آنها را کرد و این کاری است که مردمان صلح جو انجام می دهند، نکته ای که باید توجه داشت این است که عدل کف اخلاق و ایثار سقف بی انتهای اخلاق است و قرآن به ما ۲ چیز را سفارش می کند، یکی عدل و دیگری احسان است. جامعه ای روی خیر می بیند که به عدل اکتفا نکند و در کنار عدل، اهل احسان باشد و اینگونه اوج گرفته و انسان تر شده و به ملکوت خدا نزدیک تر می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: سقف اخلاق کوتاه نیست، اخلاق بسیار بیش از عدالت حرف ها برای گفتن دارد و زمانی انسان، اخلاقی تر رفتار می کند که از عدالت فراتر رود و از خود گذر کند، اینجاست که فرد به دیگری نظر می اندازد و به پایگاه ایثار می رسد و از حق خود گذشته و به دیگری می بخشد و انسان می شود.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: شما کسانی که اینجا جمع شده اید، اهل احسان هستید و افراد اهل احسان، ستوده شده و عاقبت به خیر هستند و قرآن فرمود آنها که صبر به خرج می دهند به خاطر خدا، اینها در کنار اقامه شعائر دینی و برپا داشتن نماز به دنبال این هستند انفاق هم کنند و اینها پیرو امامی هستند که فرمود از مال من بدهید و بین مردم صلح ایجاد کنید.

وی توضیح داد: کسانی که انفاق کرده و از مال خود گذشت می کنند، بسیار مهم هستند و کار بزرگی انجام می دهند، خداوند چنین افرادی را ستوده است و این افراد بدی ها را با خوبی و نیکوکاری پاسخ می دهند، روش ما هم باید اینگونه باشد که بر اساس آیه قرآن کریم، با خوبی ها، بدی را دفع کنیم.

معاون رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: تا می توانیم همت کنیم بین مردم آشتی برقرار کرده و صلح ایجاد کنیم و آثار آن هم بسیار زیاد است و این مهم در کاهش دعاوی، زمان تلف شده و کاهش هزینه ها موثر است البته باید توجه داشت وقتی از صلح حرف می زنیم منظور صلحی است که با انصاف و عدالت باشد و با رضایت صورت گیرد.

وی گفت: صلح با کلاهبرداری، کار شیطان است و صلحی مطلوب است که همراه با رضایت و انصاف باشد و باید افراد را به اینجا برسانیم که حق با کیست و سپس اگر فرد راضی بود، گذشت کند. وقتی صلح اتفاق می افتد ۲ طرف دعوا رفیق می شوند ولی اگر رأی دهیم، هیچگاه رفیق و خریدار هم نمی شوند.

حجت الاسلام صادقی اعلام کرد: شما که مصلح هستید، در واقع در حوزه صلح، وقت و زمان خود را گذاشته و ایثارگرانه بین مردم را اصلاح می کنید و کسانی که در شورای حل اختلاف فعالیت دارند اینها مصلحان ایثارگر هستند و از این رو می توانند ایجاد صلح کنند و نیت خالص اکسیر بزرگی است که اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: هم عدالت و هم صلح، لازم است و هر کدام به جای خود نیکوست و صلح بدون عدالت آسیب دارد و باید مراقب باشیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: در باب قتل و قصاص اگر وساطتت کنیم تا رضایت جلب شود، این موضوع مخصوص همه قاتلان نیست بلکه برای کسی است که سزاوارش باشد و این امر قیودی دارد نظیر اینکه بدون سو نیت پیشین باشد، پشیمان از کار بوده و غیره و هر کسی را نمی گوییم برایش صلح کنیم، جنایتکاری که اهل جنایت است جای صلح ندارد حتی اگر به ظاهر توبه کند ما او را قبول نداریم برای او صلح کنیم.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277693

مهمترین اخبار ایران و جهان: