نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 13:50

اقتصاددان معروف: آمریکا با "مارپیچ مرگ" بدهی مواجه است

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از نسیم طالب، اقتصاددان معروف و طراح نظریه "قوی سیاه" هشدار داد که انباشت بدهی‌های آمریکا شبیه به "مارپیچ مرگ" است که تنها یک "معجزه" می تواند این کشور را از آن بیرون بکشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از نسیم طالب، اقتصاددان معروف و طراح نظریه "قوی سیاه" روز دوشنبه در یک رویداد تجاری، هشدار داد که انباشت بدهی‌های آمریکا شبیه به "مارپیچ مرگ" است که تنها یک "معجزه" می تواند این کشور را از آن بیرون بکشد.

طالب افزایش بدهی ایالات متحده را یک "قوی سفید" توصیف کرد، به این معنی که یک رویداد ریسکی بسیار قابل پیش بینی و محتمل تر از یک رویداد "قوی سیاه" است. قوی سیاه استعاره‌ای است که یک رویداد کاملاً شگفت انگیز و غیر محتمل را توصیف می‌کند.

این اقتصاددان در ادامه گفت: ...کنگره (آمریکا) همینظور به افزایش سقف بدهی و انجام معاملات ادامه می‌دهد چرا که آنها از عواقب انجام کار درست می‌ترسند، این ساختار سیاسی یک نظام سیاسی است، در نهایت شما یک مارپیچ بدهی خواهید داشت. و مارپیچ بدهی مانند مارپیچ مرگ است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، پیش از این در هفته جاری میلادی، طی اظهاراتی هشدار داده بود که بدهی بدون سقف دولت این کشور به "عدد ترسناکی" رسیده است.

بر اساس این گزارش، بدهی دولت فدرال ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ در پایان ماه دسامبر از 34 تریلیون دلار عبور کرد.

اکنون این بدهی برای یک خانواده آمریکایی متوسط سه نفره حدود 102000 دلار است و تنها در سال 2023، بیش از 4 تریلیون دلار رشد داشته است.

به گفته طالب، تاجر سابق که بیشتر به خاطر چندین کتاب پرفروش خود در زمینه اقتصاد شناخته شده است، قوهای سفید شامل هم کسری بودجه و هم اقتصاد آمریکا می‌شود که نسبت به سال های گذشته در برابر شوک آسیب پذیرتر شده است.

وی همچنین آسیب‌پذیری را یکی از ویژگی‌های جهانی‌شدن خواند، زیرا مشکلات در یک منطقه می‌تواند در سراسر جهان کمانه داشته باشد.

طالب در پاسخ به این سوال که چگونه "مارپیچ بدهی" ایالات متحده را می‌توان خنثی کرد، گفت: ما به چیزی نیاز داریم که از بیرون بیاید، یا شاید به نوعی معجزه نیاز داریم".

این اقتصاددان در ادامه افزود که این موضوع باعث می‌شود که وی "در مورد کل نظام سیاسی جهان غرب تا حدودی ناامیدوار باشد."

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1658949

مهمترین اخبار ایران و جهان: