نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 19:39

الگوی کشت در استان سمنان اجرایی شد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: گندم و جوی آبی و دیم و کلزا در قالب الگوی کشت استان سمنان در کشت پاییزه کشت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عصر امروز در نشست بررسی سند الگوی کشت استان سمنان با بیان اینکه الگوی کشت تعیین هدفمند نوع محصول، مکان تولید و مقدار آن در بازه زمانی مشخص است، اظهار کرد: کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی، حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و تجاری، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، پایداری الگو و سطح گیاهان چندساله، توسعه کشت گیاهان پاییزه، تأمین نیاز کشور به نباتات علوفه‌ای با ورود علوفه جدید و کم‌آب‌بر به الگو و توسعه کشت دانه‌های روغنی برخی از دستاوردهای اجرای طرح الگوی کشت است.

وی گفت: توسعه کشت در دیم‌زارهای کم‌بازده، توسعه کشت از فضای باز به گلخانه‌ها بر اساس برنامه‌های وزارت متبوع، افزایش سالانه راندمان آبیاری بر اساس برنامه هفتم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار و افزایش ضریب خوداتکایی به محصولات تولیدی از دیگر دستاوردهای اجرای طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توجه به محدودیت‌های اقلیمی موجود، بیلان منفی آب دشت‌ها و نیاز به پایداری تولید محصولات، ما را ملزم می‌کند که در جهت روش‌های کمک به بهبود سفره‌های زیرزمینی آب و افزایش راندمان مصرف آب حرکت کنیم، گفت: اقلیم، منابع آب‌وخاک، عوامل زیست‌محیطی، عوامل اجتماعی، سیاست‌گذاری‌های دولت، عوامل اقتصادی و منابع طبیعی عوامل مؤثر بر الگوی کشت محصولات زراعی و باغی است.

قاسمی گفت: حفظ منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، بهینه‌سازی الگوی مصرف و حفظ منابع آب‌وخاک برای آیندگان، مصرف بهینه آب و نهاده‌ها، کاهش اثرات سوء خشک‌سالی و دسترسی به تولید پایدار در بخش کشاورزی در ازای بهره‌برداری و بهره‌وری مناسب از منابع پایه برخی از مزایای اجرای الگوی کشت است.

وی افزود: اجرای الگوی کشت مناسب، امنیت غذایی و پایداری تولید را تضمین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در قالب الگوی کشت استان و در کشت پاییزه محصولات گندم آبی، گندم دیم، جوی آبی، جوی دیم و کلزا کشت شده است، گفت: برش شهرستانی الگوی کشت در هشت شهرستان استان سمنان بر اساس سند ملی تدوین و ابلاغ شده است.

قاسمی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت نیازمند هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های مربوطه است، گفت: اجرای این الگو اقدامی فرابخشی، فرادستگاهی و حتی فراقوه‌ای بوده و نیازمند مداخله همه بخش‌ها هستیم.

وی گفت: الگوی کشت یک نسخه دائمی و همیشگی نیست و باید بر اساس شرایط مختلف اقلیمی و کشاورزی سناریوهای مختلفی برای آن تدوین شود و همچنین برای اجرای بهتر آن سیاست‌های تشویقی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

پایان پیام/74001/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 936605

مهمترین اخبار ایران و جهان: