نیوز سیتی!
13 دی 1402 - 01:12

موشک‌باران عین‌الاسد؛ حمله به قلب تروریسم آمریکا در منطقه

ترور قهرمان مبارزه با تروریسم به بهانه مقابله با تروریسم و انفعال و عقب‌نشینی در مقابل پاسخ موشکی ایران، تصویری متفاوت از آمریکا را مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته که تیری علیه آمریکا شلیک شود و کشوری مسئولیت آن را بپذیرد»، این اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه سردار حاجی‌زاده در تشریح جزئیات عملیات «شهید سلیمانی» با رمز مقدس «یازهرا (س)» است که با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی ارتش آمریکا در عراق موسوم به عین‌الاسد را درهم کوبید؛ عملیاتی که در ساعت ۱:۲۰ بامداد هجدهم دی ماه ۹۸ در انتقام ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد و گرچه مقام‌های آمریکایی و رسانه‌ها و محافل غربی با اطلاع‌رسانی تدریجی درباره خسارات جانی و مالی و زیرساختی آن سعی داشتند افکار عمومی را در خصوص آن مدیریت کنند اما در عمل رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات این کشور را به عقب‌نشینی واداشت.

اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی که به دلیل نقشش در مبارزه با تروریسم و بسط قدرت ایران در غرب آسیا شخصیتی ملی محسوب می‌شد، سیزدهم دی ۹۸ را به عنوان روزی فراموش نشدنی از دشمنی آمریکا علیه ایران در حافظه تاریخی کشورمان ثبت کرد و درخواست‌ها برای انتقام سخت را به همراه داشت؛ انتقامی که همواره در اظهارات مقام‌های ایرانی مورد تاکید قرار می‌گرفت و از بیم آن آمریکا همه نیروهایش در منطقه خاورمیانه را به حالت آماده‌باش و در بالاترین سطح هوشیاری قرار داده بود.

در واکنش‌ مقام‌ها و رسانه‌ها به این اقدام در آمریکا و سایر نقاط جهان هم انتقام زودهنگام ایران پیش‌بینی و درباره تشدید تنش‌ها در نتیجه جنایت آمریکا ابراز نگرانی می‌شد. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا جو بایدن که آن زمان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور بود با انتقاد از دستور ترامپ گفته بود «بیانیه دولت می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملاتی آتی ایران بوده، اما این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت».

شلیک به قلب تروریسم آمریکایی در منطقه

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات عملیات حمله به عین‌الاسد و انتخاب این پایگاه گفته بود «چهار پایگاه التاجی و عین‌الاسد در عراق، پایگاه شهید موفق در اردن و پایگاه علی‌السالم کویت در ترور شهید سلیمانی و یارانشان دست داشتند که همان ساعات نخست بعد از ترور شناسایی شدند... پایگاه عین‌الاسد که دورترین و مجهزترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، بلکه در خاورمیانه بود را انتخاب کردیم و آنجا را با ۱۳ فروند موشک از نوع موشک‌های فاتح-۳۱۳ و قیام مورد هدف قرار دادیم که همه به هدف اصابت کرد و با وجود اینکه آمریکایی‌ها تعداد زیادی هواپیما در پرواز داشتند، حتی یک تیر به سمت موشک‌های ایران شلیک نشد و نتوانستند به مقابله بپردازند».

وی افزود «هدف از عملیات ایران کشتن کسی نبود و در واقع برای ضربه زدن به ماشین جنگی آمریکا، مرکز کنترل فرماندهی آمریکایی‌ها و ضربه زدن به یگان‌های عمده پهپادی و بالگردی آن‌ها بود».

 

 

 

دستپاچگی و تناقض‌گویی ترامپ و اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی پنتاگون

دونالد ترامپ در اولین واکنش به حمله موشکی ایران به عین‌الاسد در پیامی توییتری مدعی شد «جای نگرانی نیست و همه چیز خوب بوده!» اما اضطراب و نگرانی در صورت ژنرال‌هایی که ترامپ را در اولین نطق وی بعد از این حمله همراهی می‌کردند و در کلمات بریده خودش موج می‌زد. او در اظهاراتش هم با وجود انکار واقعیت و تلاش برای کوچک‌نمایی حمله، در عقب‌نشینی آشکار از تهدیدات نظامی سابقش علیه ایران، مدعی شد «آغوش آمریکا به روی صلح باز است» و به اعلام تصمیم برای اعمال تحریم‌های بیشتر بسنده کرد.

تحلیلگر آمریکایی بیل پالمر درباره وضعیت روحی ترامپ در این سخنرانی گفت «او حین سخنرانی انگار در بهترین حالت نیمه‌جان به نظر می‌رسید. کلماتش را بریده بریده ادا می‌کرد و ظاهراً نفس کم می‌آورد. لغات را بد تلفظ می‌کرد».

خبرنگار بین‌الملل شبکه سی‌ان‌ان فردریک پلیتجن هم بعد از سخنرانی ترامپ با اشاره به عقب‌نشینی وی از اقدام نظامی علیه ایران، گفت «ایرانی‌ها با این حمله موشکی نشان دادند که توان پاسخ دادن به آمریکا را دارند... ایرانی‌ها همچنین نشان دادند که تسلیحات بسیار پیشرفته‌ای ساخته‌اند که می‌توانند با آن اهدافی در خارج از کشور را هدف قرار دهند».

 

یک هفته بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد پنتاگون اذعان کرد که ۱۱ سرباز آمریکایی دچار «ضربه مغزی ملایم» شدند. دو هفته بعد از آن شب ترامپ ناچار به اقرار شد اما در تلاش برای کاستن از اهمیت آسیب مغزی وارده، آن را به «سردرد» تشبیه کرد. او گفت که «آسیب خفیف مغزی در مقایسه با قطع شدن دست و پای نظامیان یا کشته شدن آن‌ها اتفاق چندان مهمی نیست و به همین دلیل هم از تلافی کردن این حمله خودداری کرده است!»

گرچه پنتاگون از ارائه آمار در روزها و هفته‌های نخست خودداری کرد، در نهایت گفته شد تعداد مجروحان این حمله به ۱۱۰ نفر افزایش یافته و به ۶۹ نفر نشان قلب بنفش که آمریکا به مجروحان شدید جنگی اعطا می‌‌کند، اهدا شده است.

آمریکایی‌ها همچنین سعی در القای این محتوا داشتند که بر اساس هشدارها از حمله هوایی مطلع بودند و آماده‌باش کامل نیروها مانع کشته شدن آن‌ها شد. از سوی دیگر رسانه‌های غربی هم تلاش کردند با هدف تحریک احساسات در عراق علیه پاسخ نظامی ایران چنین وانمود کنند که در نتیجه حملات، عراقی‌های مستقر در پایگاه عین‌الاسد هدف قرار گرفتند؛ ادعایی که ارتش عراق آن را تکذیب کرد.

این مخفی‌کاری‌ها و تناقض‌گویی‌ها حتی صدای مقامات آمریکایی را هم درآورد؛ سناتور آمریکایی کریس مورفی در واکنش گفت ترامپ در حال فریب افکار عمومی مردم آمریکاست.

آمریکایی‌ها همچنین با وجود ادعاها درباره کم‌اهمیت بودن خسارات ناشی از این حملات، از انتشار تصاویر از داخل پایگاه خودداری می‌کردند. اما گزارش‌های بعدی که به صورت انحصاری توسط رسانه‌هایی همچون سی‌ان‌ان و رویترز منتشر شد، این نکته را روشن کرد که با وجود پناه گرفتن نیروهای آمریکایی شدت انفجارها تاثیرگذار بود. سی‌ان‌ان روایت‌هایی از هراس و وحشت نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران را بعد از چند روز که اجازه ورود به این پایگاه را یافت، نقل کرد و به تصویر کشید. 

 

 

 

 «حدود هفت انفجار در جایی که ما پناه گرفته بودیم رخ داد و بی‌نهایت ترسناک بود»، این اظهاراتی است که سرهنگ دوم ارتش آمریکا استیسی کولمن از تجربه شب حمله در پایگاه عین‌الاسد به شبکه سی‌ان‌ان گفت.

یکی دیگر از نظامیان حاضر در پایگاه عین‌الاسد آلن جانسون به واشنگتن پست گفته بود از زمانیکه یک موشک در ۱۸ متری پناهگاهش در عین‌الاسد برخورد کرد، مشکل تمرکز پیدا کرده است. 

واکنش کارشناسان و تحلیلگران به حمله موشکی ایران

افسر اطلاعاتی پیشین ارتش آمریکا اسکات ریتر در تحلیل پاسخ ایران در یادداشتی برای راشاتودی نوشت «ترامپ قبلاً وعده داده بود در صورت حمله ایران به تأسیسات یا پرسنل آمریکا تلافی گسترده‌ای خواهد کرد. او در حالی که گرداگردش را اعضای تیم امنیت ملی‌ فرا گرفته بودند، مجبور شد از این تهدید عقب‌نشینی کند چون به خوبی می‌دانست که اگر قرار بود به ایران حمله کند، پاسخ ایران برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور ویرانگر می‌بود».

کارشناس آمریکایی امور نظامی ویپین نارانگ هم در تحلیلی نوشت تصاویر ماهواره‌ای آثار حملات ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان می‌دهد که دقت موشک‌های ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته و آثار ناشی از این حمله موشکی نشان می‌دهد که تک‌قطبی حملات دقیق موشکی از دست آمریکا خارج شده است.

 استاد موسسه تحصیلات تکمیلی «مطالعات بین‌المللی میدلبری» و تحلیلگر اندیشکده «مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین» جفری لوئیس با به اشتراک گذاشتن تصاویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شد، در صفحه توییتر خود نوشت «موشک‌های ایرانی چند ساختمان/زیرساخت را در پایگاه هوایی عین‌الاسد نابود کردند. ایرانی‌ها خطا نزدند، این ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شد».

 

 

کارشناس مسائل خاورمیانه قیس قریشی درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به عین‌الاسد و فروریختن هیمنه آمریکا گفت «در عین‌الاسد دقت موشک‌های ایران بسیار نقش‌آفرینی کرد. به قول فرمانده سنتکام "پیام ایران بسیار پیام دقیقی بود". بعد از جنگ جهانی دوم این نخستین بار بود و هیچ نمونه مشابهی وجود نداشت که یک دولت به طور رسمی به پایگاه نظامی آمریکا حمله کند و به طور رسمی اعلام کند که این حمله را من انجام داده‌ام».

تدام هراس قاتلان آمریکایی بعد از شهادت سردار سلیمانی

چهار سال بعد از ترور شهید سلیمانی، هراس از انتقام همچنان با مقام‌های آمریکایی دخیل در این جنایت همراه است و دولت بایدن را به صرف هزینه‌های هنگفت برای حفاظت آن‌ها واداشته است. وزیر خارجه وقت آمریکا مایک پامپئو در بخشی از کتاب خودش به هراس دائمی از انتقام ایران اذعان کرده است.

وی که در دولت دونالد ترامپ ابتدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سپس وزیر خارجه این کشور بود، بارها درباره امنیت خود و دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرده و از دولت جو بایدن خواسته که از آن‌ها حفاظت کند. او با اشاره به هراس از انتقام ایران بابت شهادت سردار سلیمانی در خاک آمریکا اذعان کرده که دیگر زندگی عادی ندارد و حتی نمی‌تواند بدون نیروهای حفاظتی و امنیتی به فروشگاه برود.

اذعان او به هراس دائمی از جانش در شرایطی است که اواخر دی ماه ۱۴۰۱ رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که واشنگتن حفاظت از او و برخی دیگر از افراد دخیل در شهادت سردار سلیمانی و یارانش از جمله برایان هوک مسؤول امور ایران در دولت ترامپ را تمدید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مارس ۲۰۲۲ گزارش داد دولت آمریکا ماهانه برای تامین جانی ۲۴ ساعته این دو مقام سابق، دو میلیون دلار هزینه می‌کند.

 

 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624855

مهمترین اخبار ایران و جهان: