نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 19:05

پرواز 33 هواپیمای نظامی چین اطراف تایوان

ارتش چین در ادامه نمایش قدرت به تایوان، روز شنبه 33 هواپیما و شماری کشتی جنگی خود را اطراف این جزیره اعزام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که ۳۳ هواپیمای نظامی و چند فروند کشتی جنگی چین را اطراف این جزیره شناسایی کرده است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» این بزرگترین نمایش نظامی چین به جزیره تایوان از زمان برگزاری انتخابات است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند.

تحلیلگران نظامی بر این باورند که هدف از رزمایش‌های نظامی چین شکستن روحیه تایوان، خسته کردن خلبانان و پرسنل ارتش این جزیره و فرسودگی تجهیزات آنهاست.

در بیانیه‌ وزارت دفاع تایوان آمده است که  ۳۳ هواپیمای نظامی چین و ۷ کشتی نیروی دریایی این کشوراطراف تایوان شناسایی شده‌اند. در این بیانیه آمده است:«۱۳ فروند از این هواپیما‌ها از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.»

تایوان اعلام کرده که نیروهای مسلح این جزیره وضعیت را زیرنظر داشته و از هواپیماهای گشت هوایی، کشتی‌های نیروی دریایی و  سامانه‌های موشکی برای فراری دادن هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین استفاده کردند. 2 بالن چینی نیز در حال عبور از تنگه مهم  تایوان شناسایی شدند.

یک مقام  وزارت دفاع تایوان گفت که برای درامان ماندن از حملات هوایی و موشکی  چین، باندهای ۷ فرودگاه  نظامی این کشور تعریض خواهند شد.

این منبع  تایوانی گفت که مقام‌های وزارتخانه و مشاوران آمریکایی پس از بررسی داده‌های نظامی تصمیم گرفتند باند‌های فرودگاه‌ها را تا ۶۰ متر افزایش دهند.

نیروی هوایی تایوان حدود ۷۰۰۰۰ نیرو و بیش از ۴۰۰ هواپیمای جنگی دارد. اینها شامل  ۱۸ جنگنده «اف-5» ۶۰ فروند جنگنده «میراژ-۲۰۰۰» ساخت فرانسه و بیش از ۱۰۰ جنگنده بومی است، با این حال، نیروی هوایی تایوان به سختی با همتای چینی خود قادر به مقابله است. نیروی هوا دریای چین ناوگانی متشکل از ۱۷۰۰ فروند هواپیمای جنگی است.

به گفته این مقام تایوانی، در سناریوی جنگی چین، پایگاه های هوایی تایوان هدف قرار خواهند گرفت.

این منبع مطلع گفت:«اگر باندهای فرودگاه در زمان جنگ مورد اصابت موشک‌ها یا سلاح‌های دیگر قرار گیرند، ممکن است عملیات برخاست و فرود فلج شود بنابراین باید آماده باشیم.»

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651299

مهمترین اخبار ایران و جهان: