نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 05:30

گفتگوی دیپلمات های روسیه و امارات درباره همکاری در سازمان ملل

دیپلمات های روسیه و امارات درباره همکاری در سازمان ملل گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «میخائیل بوگدانوف»، نماینده ریاست جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه با «لانا زکی نصیبه»، نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل دیدار و درباره همکاری در سازمان ملل گفت و گو کرد.

وزارت خارجه روسیه گفت: «طرفین در مورد روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و همکاری در سازمان ملل گفت و گو کردند.»

پیش از این نیز، وزیران امور خارجه روسیه و امارات در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه «بریکس» در پایتخت آفریقای جنوبی با هم دیدار و رایزنی کرده بودند. «سرگئی لاوروف» و «عبدالله بن زائد» در این دیدار که در کیپ تاون انجام شد، درباره روابط دوستانه دو کشور و تازه‌ترین تحولات در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ویدئویی از دیدار دو وزیر را در کانال رسمی خود در «تلگرام» منتشر کرد این در حالی است که نشست دوجانبه آنها بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که لاوروف و بن زائد در این دیدار درباره وضعیت سوریه، یمن و لیبی گفتگو کردند.

دو طرف همچنین درباره توسعه تدریجی همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش‌های صنعت، فناوری‌های پیشرفته، حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری و فضای صلح‌آمیز بحث و تبادل نظر کردند.

در جریان این رایزنی‌ها، بر توجه ویژه و متقابل بین مسکو و ابوظبی برای تقویت بیشتر روابط دوستانه بر اساس اعلامیه مشارکت راهبردی بین دو کشور در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۸ تأکید شد.

طرفین بر تمرکز بر حفظ هماهنگی نزدیک بین مسکو و ابوظبی در مجامع مختلف بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت که امارات متحده عربی از ژانویه ۲۰۲۲ عضو غیردائم آن است، تاکید کردند.

کمتر از دو ماه پیش نیز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در دیدار با «شیخ محمد بن زائد آل نهیان» رهبر امارات در شهر سن پترزبورگ روسیه ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش روسیه و امارات، از نقش محمدزاید در توسعه روابط مسکو و ابوظبی قدردانی کرده بود. پوتین در ابتدای این نشست در حاشیه نشست اقتصادی بین المللی پترزبورگ که از امارات به عنوان مهمان افتخاری دعوت شده بود، گفت: امارات شریک بسیار مهم و خوبی برای مسکو است.

پوتین همچنین از آل نهیان به خاطر نقشی که امارات در تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین و روسیه و ایالات متحده ایفا کرد، تشکر کرد. دسامبر گذشته، بریتنی گرینر، ستاره بسکتبالیست آمریکایی، در ازای آزادی ویکتور بوت، از زندان روسیه آزاد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420755

مهمترین اخبار ایران و جهان: