نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 22:09

بار دیگر نوای فاخر موسیقی نواحی در گوش جان کویر طنین انداز می‌شود

بعد از وقفه یکساله بار دیگر نوای فاخر موسیقی نواحی در گوش جان کویر طنین انداز می‌شود و کرمان از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه، روی موج موسیقی اصیل ایرانی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فارس کرمان/  آمنه شهریارپناه: ایران به اندازه همه مناطقش فرهنگ‌های متفاوت دارد. هنرها و دست‌سازه‌های رنگ و لعاب‌دار قدیمی، خوراکی‌ها و خوردنی‌های سنتی، صداهای ماندگار، موسیقی‌های اصیل و غیره، همه و همه تار و پود این تاریخ کهن را تشکیل می‌دهند و زیبایی خاص خود را دارند.

هرکدام جانی را در خود مخفی کرده و عشقی را ماندگار می‌سازند، در این میان اما موسیقی‌های محلی طوری دیگر روانت را جلا می‌دهند و روحت را تازه می‌کنند.

هنوز هم آن نواهای فاخر، فارغ از غناهای نامأنوس و آنچنانی و عاری از قیل و قال‌های سالنی تاریخ را می‌شکافند و به گوشمان می‌رسند.

کرمان نیز در کنار دیگر استان‌های کشور در این زمینه حرف‌ها برای گفتن داشته و تنوع موسیقایی آن بسیاری را به تعجب و تحسین واداشته است.از نواهای عشایری گرفته تا نغمه‌های دشتی و ساربانی و زمزمه‌های عاشقانه در کارگاه‌ها و قالیباف‌خانه‌ها یا موسیقی‌های عارفانه مذهبی و خانقاهی، حتی ملودی‌های بیرون آمده از دل لالایی‌های مادرانه، همگی دست در دست هم داده و کرمان را وارد متن پرهیاهوی موسیقی اصیل ایرانی کرده است.

شاید به همین دلیل باشد که هرساله ساز جشنواره موسیقی نواحی در کرمان کوک می‌شود و هنرمندان برجسته‌ای از سرتاسر کشور در این استان به رقابت می‌پردازند و امسال نیز بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان است.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۲۱ لغایت ۲۳ تیرماه برگزار می‌شود

در همین راستا معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان از آمادگی استان کرمان برای برگزاری این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: جشنواره امسال در دو مرحله منطقه‌ای و ملی _ بین‌المللی در کشور برگزار می‌شود و استان کرمان میزبان هنرمندان موسیقی نواحی استان‌های منطقه ۵ کشور است.

وحید محمدی با اشاره به اینکه هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و جنوب کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در کرمان به رقابت می‌پردازند، گفت: این جشنواره ۲۱ لغایت ۲۳ تیرماه جاری برگزار می‌شود.

 رنگین کمانی از آواها و نواهای موسیقایی مرکز و جنوب شرق ایران در کرمان

وی از ویژگی‌های جشنواره امسال سخن به میان آورد و با بیان اینکه برگزاری همزمان جشنواره استانی موسیقی نواحی به میزبانی شهرستان بافت است که باتنوع و کثرت موسیقایی اقوام مختلف استان نیز همراه شده، ابراز داشت: در این دوره از جشنواره، رنگین کمانی از آواها و نواهای موسیقایی مرکز و جنوب شرق ایران را شاهد هستیم.

محمدی ادامه داد: اجراها به مدت سه شب در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان و همچنین در شهرستان بافت برگزار می‌شوند، صبح‌ها نیز به نشست‌های پژوهشی اختصاص یافته است.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال بخش منطقه‌ای «شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» تیرماه جاری در استان‌های کرمان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و کرمانشاه برگزار می‌شود.

محمدی اضافه کرد: بخش ملی _ بین‌المللی این جشنواره مهرماه امسال در تهران برگزار می‌شود و تاکنون جزییاتی از چگونگی آن اعلام نشده است.

وی از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به صورت متمرکز در استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: سال گذشته یعنی دوره پانزدهم این جشنواره عجولانه و به شکل عجیبی به استان گلستان منتقل شد.

به گزارش فارس: بعد از وقفه یکساله بار دیگر نوای فاخر موسیقی نواحی در گوش جان کویر طنین انداز می‌شود و کرمان از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه، روی موج موسیقی اصیل ایرانی قرار می‌گیرد، همگان را برای حضور در این بزم فرهنگی دعوت می‌کنیم‌.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1313999

مهمترین اخبار ایران و جهان: