نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 14:44

وحشت آمریکا از ورود حزب‌الله به جنگ غزه

ارسال سلاح‌های پیشرفته آمریکایی ازجمله سامانه دفاع موشکی قدرتمند ایجیس به غرب آسیا نشان دهنده نگرانی واقعی پنتاگون برای رژیم صهیونیستی در زمینه موشک‌های حزب‌الله و ایران است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: کشورهای اروپایی بدون اعلام قبلی سامانه‌های ضد موشکی به اسرائیل منتقل می‌کنند، در حالی که آمریکا سامانه پیشرفته تاد را فرستاده که نشان‌دهنده عمق نگرانی پنتاگون از موشک‌های ایران و حزب‌الله در صورت خارج شدن کنترل جنگ در نوار غزه است.

در اتحادیه اروپا نیز زمزمه هایی درباره ارسال سامانه های موشکی به سرزمین‌های اشغالی وجود دارد، سامانه هایی که قرار بود به سمت اوکراین هدایت شوند تا این کشور را در موقعیت ضعف واقعی که در برابر ماشین نظامی روسیه قرار گرفته بود، تقویت کنند.

ایالات متحده تنها کشوری است که تسلیحات ارسال اش به اسرائیل را رسانه ای کرد. نیویورک تایمز به‌نقل از یک مقام پنتاگون تأیید کرد، وزارت دفاع آمریکا باتری هایی را برای موشک های پاتریوت و سامانه های رهگیری هواپیما فرستاده؛ سلاحی که در راستای تصمیم پنتاگون برای ارسال سامانه تاد است. این سامانه پیشرفته قابلیت رهگیری موشک های بالستیک پرتاب شده از سمت چین، روسیه، کره شمالی و ایران را دارد.

این سامانه علاوه بر سامانه «ایجیس» است، سامانه دفاع موشکی قدرتمندی که بر روی کشتی های جنگی یا ناوها نصب می‌شود و با استفاده از سامانه راداری از آن ها در مقابل موشک های بالستیک دفاع می کند. این سامانه از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی زرادخانه نظامی آمریکا و به مراتب برتر از سامانه پاتریوت است. 

ارسال این سلاح رهگیر زمین به هوا به خاورمیانه نشان دهنده نگرانی واقعی پنتاگون برای اسرائیل در زمینه موشک های حزب الله و ایران است و احتمالاً هدف از ارسال سامانه تاد رهگیری موشک های بالستیک و مافوق صوت ایران است. 

واشنگتن هشدارها و درخواست هایی به ایران ارسال کرده بود که در این جنگ شرکت نکند و از اسرائیل خواسته بود وارد جنگ با حزب الله نشود. با وجود این، پنتاگون دو ناو هواپیمابر را به سواحل لبنان، فلسطین، سوریه و رژیم اشغالگر اسرائیل فرستاد. 

ایالات متحده نسخه های کمتر پیشرفته ای از سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دارد که آن‌ها را به امارات متحده عربی، اسرائیل و ترکیه فروخت و از فروش این سامانه‌ها به کشورهایی مانند عربستان سعودی خودداری کرده است.

اسرائیل از این سامانه دفاع موشکی برای حفاظت از تأسیسات بسیار حساس مانند تأسیسات هسته ای استفاده می‌کند.

احتمال دارد پنتاگون این سامانه‌ای پدافند هوایی را در همان مکان ها مستقر کند تا حفاظت از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را افزایش دهد. لویید آستین، وزیر دفاع آمریکا یکشنبه گذشته اعلام کرد، ایالات متحده یک باتری موشک تاد و موشک‌های پاتریوت اضافی را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد تا در صورت تشدید تنش در منطقه استفاده شوند.

وی گفت: پس از گفت‌وگوهای گسترده با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تشدید تنش در غزه به‌وسیله ایران و نیروهای نیابتی آن در سراسر منطقه خاورمیانه، امروز مجموعه‌ای از گام‌های اضافی را برای تقویت موقعیت دفاعی اسرائیل در منطقه برداشتیم. 

وزیر دفاع آمریکا معتقد است، این گام ها و تلاش‌ها بازدارندگی منطقه ای را تقویت می کند، ضریب حفاظت از نیروهای آمریکایی را در منطقه افزایش می دهد و به دفاع از اسرائیل کمک می کند.

وی توضیح داد، این اقدامات وضعیت باثبات نیروی ما و نیز توانایی هایمان را برای پاسخگویی به طیف وسیعی از موقعیت های اضطراری افزایش می دهد. همچنین استقرار باطری پدافند منطقه ای ارتفاع بالا (تاد) علاوه بر پاتریوت های اضافی در نقاطی از منطقه برای افزایش حفاظت از نیروهای آمریکایی فعال شده است.

وی گفت، تعداد بیشتری از نیروها را برای اجرای دستورات به عنوان بخشی از برنامه ریزی اضطراری، برای افزایش آمادگی و توانایی‌شان برای واکنش سریع در صورت لزوم، در حالت آماده باش قرار داده است. 

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1547717

مهمترین اخبار ایران و جهان: