نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 16:03

لزوم تدوین چندین برابری کتاب در مورد سرگذشت آزدگان

اصلاندوز-امام جمعه شهرستان اصلاندوز گفت:نوشتن چندین برابر کتاب در مورد دوران اسارت آزدگان لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اظهار کرد: آزادگان، گوهرهای بازیافته از ذخیره ایمان در جمهوری اسلامی هستند و دوران اسارت، کوتاه شده قرن‌هایی است که انسان‌های بااستعداد، همین قریب چهل هزار آزاده باارزش و رنج‌دیده و تربیت شده در دوران سختی، را به الماس‌های درخشان تبدیل کرده است.

وی با تبیین ابعاد عظمت موضوع آزادگان افزود: مسأله آزادگان از ابعاد مختلفی قابل توجه است که یکی از این ابعاد، خاطرات باارزش آزادگان است و آنچه که در خلال بیانات و نوشته‌ها در مورد دوران اسارت گفته شده است یک بخش کوچکی از یک داستان بلند بوده و ما همچنان احتیاج داریم که این داستان بلند را بشنویم.

خطیب جمعه اصلاندوز ادامه داد: ما باید چندین برابر آنچه که تاکنون کتاب نوشته شده است، در این خصوص کتاب داشته باشیم و باید فیلم‌های هنری برجسته‌ای از وضع آزادگانمان در اردوگاه‌ها و زندان‌ها داشته باشیم.

حجت الاسلام جعفرزاده با بیان اینکه غربی‌ها و مؤسسات بزرگ فیلم‌سازی راجع به ماجراهای اسارت‌هایی که در جنگ دوم یا جنگ اول داشتند، فیلم‌های خوب و برجسته بسیاری تهیه کردند، گفت: آنچه در آن فیلم‌ها وجود دارد، نشان‌دهنده روحیات مادی اسیران گرفتار شده بود.

زندگی آزادگان ستاره راهنمای ما در تحولات روزگار است

امام جمعه اصلاندوز زندگی آزادگان را ستاره راهنمای ما در تحولات روزگار دانست و عنوان کرد: در دوران اختناق طاغوت نیز همین‌طور، فشارها زیاد بود و کسانی که به انقلابی‌ها می‌گفتند بیخود ایستادگی و مقاومت می‌کنید خدای متعال حادثه انقلاب اسلامی را پیش آورد که در دنیا هیچکس باور نکرد آنچه آمریکایی‌ها آن را جزیره ثبات می‌دانند آنگونه دستخوش طوفانی بشود که در نهایت به انزوای آمریکا، به انزوای استکبار، به انزوای انگلیس و مزدورانشان منتهی شود.

حجت الاسلام جعفرزاده همچنین ضمن گرامی داشت روز مقاومت اسلامی خاطرنشان کرد: جنگ ۳۳ روزه با حمله رژیم‌صهیونیستی در ۲۱ تیر ۱۳۸۵ شمسی به لبنان آغاز شد و بعد از ۳۳ روز در ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ با صدور قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت به پایان رسید که نزد اصحاب رسانه و تحلیلگران، این جنگ به نام «جنگ ۳۳ روزه»، «جنگ تموز» و «جنگ ششم» معروف شد و نزد رژیم‌صهیونیستی به «جنگ دوم» معروف است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۷ با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی و پیروزی مقاومت اسلامی مردم لبنان بر رژیم‌صهیونیستی نامگذاری شد.

مقاومت اسلامی، مصداقی از قدرت موفقیت تفکر راهبردی است

امام جمعه اصلاندوز به تحلیل ابعاد این جنگ از منظر تحلیل گران پرداخت و افزود: این جنگ در واقع محصول توطئه با یک «نقشه جامع» از پیش‌طراحی‌شده از سوی سه کشور غربی آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم‌صهیونیستی با معاونت کشورهای عربی مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان بود و یکی از بزرگ‌ترین محاسبات تاریخی بود که ائتلاف غربی، عبری و عربی مرتکب شدند اما با اقدام پیش‌دستانه حزب‌الله، همان هفته اول، ارتش صهیونیستی که به ناتوانی در جنگیدن با حزب‌الله پی برد، ولی به اصرار آمریکایی‌ها مجبور شد سه هفته دیگر جنگ را ادامه دهد، اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد.

حجت الاسلام جعفرزاده ادامه داد: این جنگ، مقطعی تاریخی شد و تاریخ تحولات منطقه را به دو مقطع پیش و پس از خود تقسیم کرد که بعد از این جنگ اسرائیل به یک بازیگر شکست‌خورده منفعل افتاده در روند فرسایش تبدیل شد و در مقابل حزب‌الله پس از جنگ مورد تحسین ملت‌ها قرار گرفت و ملت ۴ میلیونی لبنان در سایه اعتبار و عزتی که حزب‌الله برای آن‌ها خلق کرده بود می‌توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود ۵ میلیارد مسلمان ببینند.

وی با تشریح آثار و نتایج این جنگ گفت: آثار و نتایج جنگ محدود به دو طرفی که مستقیم درگیر جنگ بودند، نمی‌شد بلکه این جنگ در واقع به‌دلیل جبهه بودن، شکلی از نبرد راهبردی بین دو جبهه مقاومت با محوریت ایران و جبهه استکبار با محوریت آمریکا به خود گرفته بود. این جنگ مصداقی از قدرت موفقیت تفکر راهبردی مقاومت بود که شکستی تاریخی برای تفکر راهبردی ائتلاف غربی، عبری و عربی به شمار می‌رود.

افزایش بصیرت و آگاهی دست حاکمان ظالم در جور و ستم را کوتاه می‌کند

امام جمعه اصلاندوز همچنین ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (ع) به تبیین شیوه‌هایی تبلیغی آن امام پرداخت و خاطرنشان کرد: امام چهارم شیعیان در دوران امامت خود سبک مناجات و دعا را انتخاب کرد تا اینکه بنا به مصلحت دین هم از آسیب‌های حکام وقت در مصونیت باشند، هم بتوانند به آموزش معارف و عقاید دین پرداخت کند و هم به تربیت معنوی و افزایش معرفت جامعه اقدام کند.

حجت الاسلام جعفرزاده با تاکید بر اینکه هر زمان آگاهی و بصیرت جامعه افزایش پیدا می‌کند دست حاکمان ظالم در جور و ستم کوتاه می‌شود، تصریح کرد: امام سجاد (ع) در مبارزات خود بر اساس بهره بردن از روش جهاد تبیین پیش می‌رفت.

وی افزود: کوشش آن حضرت بر این بود که از سویی به شبهات متعددی که از طرف طبقه حاکم در ارتباط با امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) اشاعه می‌شد، پاسخ داده شود و از سوی دیگر ماهیت عدالت خواهی، برائت از حاکم جائر در اسلام و همچنین سیره پیامبر و اهل بیت (ع) تبیین شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1437017

مهمترین اخبار ایران و جهان: