نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 13:10

برای تحقق شعار سال از ظرفیت‌های قانونی کتابخانه‌ها بهره می‌گیریم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه برای تحقق شعار سال وظایفی قائلیم گفت: قانون‌گذار برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها ورود کند معافیت مالیاتی در نظر گرفته که به همین منظور ارتباط‌گیری با فعالان اقتصادی را آغاز کردیم تا در تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عاطفه زارعی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری مسأله اقتصاد را به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین مسأله کشور مطرح می‌کنند این وظیفه همگانی است که در این حوزه ورود کنند و نقش خود را ایفا نمایند.

وی افزود: در این میان نمی‌توان گفت ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی در حوزه اقتصاد نیستیم و به ما مربوط نیست چراکه قطعا برای حل مشکلات اقتصادی کشور فرهنگسازی و آموزش لازم است و باید همه نسبت به توان و بضاعت خود ورود کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان بیان کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری چند مسأله اساسی چون دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و تولید را مطرح کردند و امسال نیز مساله مهار تورم و رشد تولید را مطرح فرمودند که قطعا رشد تولید در گرو مسأله دانش‌بنیان است و تولیدی که در مبنای دانش نباشد نمی‌تواند کشور را به سرمنزل مقصود برساند.

وی تصریح کرد: چند سالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رویکردهای جدیدی برای کتابخانه‌های عمومی تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کرده که یکی از این مسئولیت‌ها در حوزه کسب و کارها و دانش‌بنیان بودن فعالیت‌هاست چراکه کتابخانه‌ها مراکز مدیریت دانش هستند و می‌توانند به تولید یاری رسانند.

زارعی تأکید کرد: از سوی دیگر با توجه به قوانین مالیاتی در صورتی که فعالان اقتصادی به کتابخانه‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی و تجهیز منابع یاری رسانند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد که بر همین اساس ارتباط‌گیری با واحدهای تولیدی و سایر بخش‌های اقتصادی آغاز شده که نوید ارتباط موفق دوسویه را می‌دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» را در مهرماه سال ۱۴۰۲ تدارک دیده و چندی پیش نشستی در استان‌های مختلف برگزار شده که یکی از آنها در همدان با عنوان «کتابخانه کار دستتان می‌دهد» بود که سال گذشته برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: برگزاری سمینار توانمندسازی کسب‌وکار، نمایش فیلم‌های مستند و آموزشی مرتبط با مسائل اقتصادی (مستندهای کسب‌وکار، آشنایی با بورس، کارگزاران، واسطه‌ها، مشاغل خانگی، داستان‌های موفقیت‌ها و شکست‌های کسب‌وکاری، زندگی کارآفرینان موفق)، برگزاری جلسات با مدیران نهادهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی، مسائل تخصصی اقتصادی و درآمدزایی، تشکیل جلسات مباحثه و مناظره در بخش کسب‌وکار، برگزاری تورهای مجازی و حضوری در شرکت‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از دیگر نقش‌های کتابخانه‌ها در این حوزه بوده است.

وی گفت: به همین منظور از سال گذشته برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم با سنجش نیازهای آنها، امکاناتی را که برای تحقق موارد مد نظر رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب داریم به میدان آورده و در رشد تولید که منجر به ایجاد شغل، افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه تولید ثروت می‌شود، نقش‌آفرین باشیم.

زارعی با بیان اینکه یکی از نقش‌های اساسی که کتابخانه‌ها می‌توانند ایفا کنند کمک به واحدهای تولیدی در حوزه مدیریت دانش است اظهار کرد: امروز در عصر الکترونیک قرار داریم و از حوزه‌های مکانیکی و سنتی در بخش تولید فاصله گرفتیم به طوری که افزایش بهره‌وری در همه حوزه‌ها یکی از اهداف اصلی مدیریتی است که این مراکز می‌توانند در آن نقش‌آفرین باشند، بنابراین شناخت عناصر مختلف تولید در این حوزه بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم حد و اندازه خود را کوچک کنیم تا کسی به ما حرفی نزند افزود: وظیفه ما کمک به اقشار جامعه به عنوان جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی است و این جامعه هدف نیازهای بسیاری دارد که تلاش می‌شود در حد بضاعت آن را پاسخ دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان گفت: قانونگذاران برای افزایش این بضاعت تدابیری اندیشیدند که برخی از آنها مغفول مانده، مانند ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم که بر اساس این قانون هر فرد یا شرکت حقیقی و حقوقی که در حوزه کتابخانه‌سازی یا تجهیز کتابخانه‌های عمومی ورود کند می‌تواند از معافیت‌ مالیاتی استفاده کند که هنوز در همدان از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات کتابخانه‌های عمومی برقراری ارتباط با واحدهای تولیدی و اقتصادی است تا ضمن بررسی نیازهای آنها، واحدهای تولیدی را در کمک به کتابخانه‌های عمومی ترغیب کند تا این نهاد نیز بتواند خدمات بیشتری به این واحدها ارائه دهد.

زارعی تأکید کرد: این اقدامات از سال گذشته آغاز شده و هماهنگی‌های اولیه با اداره کل امور مالیاتی، شرکت شهرک‌های صنعتی، مدیران اقتصادی دستگاه‌ها و سایر مدیران مرتبط به عمل آمده که امیدواریم به زودی نتایج مطلوب حاصل بیاید.

وی افزود: قطعاً در این راه برخی از سنگ‌اندازی‌ها و اقدامات افراد ناآگاه یا مغرض که گمان می‌کنند، یک دستاویز برای حمله به این نهاد فرهنگی یافته‌اند و دنبال اهداف سیاسی خود هستند، ما را از راهی که آغاز کردیم، باز نخواهد گرداند.

وی گفت: امید است همه افرادی که از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به مهار تورم و رشد تولید برخوردار هستند به کمک هم آمده و این مطالبه مقام معظم رهبری برآورده شود.

زارعی تأکید کرد: متأسفانه جزیره‌ای عمل کردن اجازه بزرگ فکر کردن به برخی از افراد را نداده و آنها در چارچوب کوچک افکار خود باقی ماندند که در صورت عدم تغییر جز عقب ماندگی حاصلی نخواهد داشت و باید تأکید کنیم که ما در دام این افراد نخواهیم افتاد.

پایان پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145321

مهمترین اخبار ایران و جهان: