نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 04:57

نخست وزیر اسبق ژاپن به تایوان می‌رود

رسانه‌های ژاپنی از برنامه نخست وزیر اسبق این کشور برای انجام سفری تحریک آمیز به تایوان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ حزب حاکم «لیبرال دموکرات» ژاپن اعلام کرد، تارو آسو، نخست وزیر اسبق ژاپن و معاون رئیس فعلی حزب از روز دوشنبه عازم سفر تحریک آمیز سه روزه ‌ای به تایوان می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «کیودو نیوز»، آسو که 82 سال سن دارد، با انجام این سفر تبدیل به رده بالاترین عضو حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن خواهد شد که به این جزیره سفر کرده است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد، ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

حزب لیبرال دموکرات ژاپن اعلام کرد، تارو آسو در سفر سه روزه به جزیره تایوان نشست‌هایی جداگانه با «تسای اینگ ون»، رئیس دولت تایوان و «لای چینگ ته»، معاونش برگزار کرده و هدف از این نشست‌ها «تقویت روابط ژاپن با این جزیره» است.

«لای چینگ ته»، کاندیدای مطرح از حزب حاکم «دموکراتیک مترقی» در انتخابات تعیین ریاست تایوان در ماه ژانویه آینده است.

اوایل سال جاری میلادی چند سیاستمدار تایوانی شامل «هو یو ایه»، شهردار جدید شهر تایپه از حزب مخالف «ملی‌گرا» و «کو ون-جه»، شهردار سابق تایپه از حزب مخالف «مردم» به ژاپن سفر و با آسو دیدار کردند.

تارو آسو که بعد از «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن، دومین مقام ارشد حزب حاکم لیبرال دموکرات است روز دوشنبه از محل تدفین «لی تنگ هوی»، رئیس اسبق تایوان بازدید کرده و روز سه شنبه در یک اجلاس بین‌المللی در این جزیره سخنرانی می‌کند.

وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سفر برنامه‌ریزی شده آسو به این جزیره استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به این بیانیه واکنش نشان داده و اعلام کرد: «چین به صورت قاطع و پایدار با سفرهای سیاستمداران ژاپنی به تایوان در راستای منفعت سیاسی مخالفت کرده است.»

ارتش چین ماه اوت سال گذشته میلادی در پاسخ به سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و مذاکراتش با تسای اینگ ون، یک رزمایش بزرگ و گسترده را پیرامون تایوان برگزار کرد.

اواسط تیر ماه نیز هیأتی از قانونگذاران کنگره آمریکا سفری پنج روزه به تایوان انجام دادند و همزمان با این سفرنیروهای مسلح این جزیره نیز رزمایشی با هدف دفع تهاجم نظامی در سواحل جنوبی خود برگزار کردند.

تارو آسو از سال 2008 تا 2009 به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و از سال 2012 تا 2021 معاون نخست وزیر و وزیر دارایی ژاپن بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427921

مهمترین اخبار ایران و جهان: