نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 14:39

چین ادعای پنتاگون در باب فعالیت‌های نظامی خود را «اغراق آمیز» توصیف کرد

وزارت دفاع چین می گوید وزارت دفاع آمریکا در گزارش جدید خود درباره تهدیدات نظامی این کشور اغراق کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع چین عنوان کرده است گزارش پنتاگون درمورد جزئیات افزایش قدرت نظامی و زرادخانه‌ هسته‌ای چین پر از اغراق در مورد قدرت نظامی چین بوده است و در بیانیه‌ای از سوی سخنگوی این وزارت‌خانه از موضع‌گیری مقامات آمریکایی انتقاد کرد.

به گزارش «الجزیره»، «وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای عنوان کرده است: ما نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با گزارش ارائه شده از سوی پنتاگون ابراز می‌کنیم. وو این گزارش را به عنوان یک تبلیغات اغراق‌آمیز و غیرواقعی در رابطه با تهدیدات نظامی چین که اصلا وجود ندارند، توصیف کرده است.

وو در ادامه از تلاش‌های پکن برایتقویت قدرت نظامی رو به رشد خود به عنوان یک عامل بازدارنده برای حفاظت از منافع ملی این کشور و در برابر جنگ‌های احتمالی آینده دفاع کرد.

چین در بحبوحه دو کارزار بزرگ برای تبدیل ارتش آزادیبخش خود به ارتشی پیشرفته و در سطح و «کلاس جهانی» تا سال ۲۰۲۷ و «احیای ملی» خود تا سال ۲۰۴۹ است. الحاق تایوان به این کشور بخشی از پروژه اصلی چین تحت عنوان احیای ملی است. جزیره ای که چین آن را بخشی از قلمروی خود معرفی می‌کند و بر سر آن با آمریکا اختلافات زیادی دارد.  

پنتاگون در گزارش ادعایی خود عنوان کرده بود که چین در حال بررسی چگونگی طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی قاره پیما با قابلیت حمله به ایالات متحده است. در این گزارش، پنتاگون همچنین عنوان کرده، نگران تمایل چین برای ساخت پایگاه‌های دریایی بیشتر در خارج از کشور است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با گسترش قدرت نظامی چین اقدامی «ریاکارانه» است.

اظهارات انتقادی ایالات متحده در مورد فعالیت‌های نظامی چین در حالی مطرح می‌شود که این کشور به طور منظم، تمرینات تحت عنوان آزادی ناوبری‌اش را در مناطق مورد مناقشه چین و تایوان انجام می‌دهد، حال آنکه فشارهای دیپلماتیکی را برای جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های نظامی بیشتر به این کشور وارد می‌کند.

وو در این رابطه عنوان کرده است: آمریکا وانمود به بی‌اطلاعی و سردرگمی می‌کند در حالی که کارهایی انجام می دهد به منافع امنیتی چین آُسیب زده و در عین حال فریاد می‌زند که می‌خواهد بحران را مدیریت و ارتباطات بین دو کشور را تقویت کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550190

مهمترین اخبار ایران و جهان: