نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 09:42

پرهیز از نزاع‌های داخلی از مهمترین عناصر تجلی نور ولایت است

استاد حوزه علمیه قم گفت: اطاعت از امر ولی و پرهیز از اختلاف و نزاع‌های داخلی، از مهمترین عناصر تجلی پرتو نور پرفروغ ولایت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از وصیتنامه حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت وصیت می‌کنند تا تمام تجهیز ایشان در شب صورت گیرد و احدی مطلع نشود، این که دختر پیامبر اکرم(ص) چرا اصرار نمودند تجهیز، تشییع و تدفینشان در نیمه‌شب صورت گیرد و امت اسلام در آن شرکت نکند، جای تأمل دارد.

وی با تاکید بر اهمیت بازشناسی اتفاقات ایام شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: آزردگی خاطر، زهرای مرضیه(س) را به چنان حدی رسانده که امت را از تشییع و تدفین تنها دختر پیامبر اعظم(ص) محروم ساخته است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه صدیقه کبری(ص)، امیرالمؤمنین علی(ع) را به جان پیامبر قسم می‌دهند که احدی از قبر ایشان مطلع نشوند، به روایت‌هایی در رابطه با سیره نبوی در برخورد با ام ابیها(س) اشاره کرد.

وی ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۵۳ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ…» به روایتی از پیامبر اعظم(ص) که خانه فاطمه را خانه خود و درب خانه او را درب خانه‌اش ذکر نموده، اشاره کرد و افزود: وقتی روایت نبوی و آیه مذکور را کنار هم قرار می‌دهیم، در می‌یابیم هرکسی بدون اذن وارد خانه بنت رسول(س) شود و به درب خانه دختر نبی خدا هتک حرمت کند، هر آینه حجت الهی را هتک حرمت نموده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بعد از رحلت رسول الله(ص)، زهرای مرضیه(س) شبانه روز به منازل انصار مراجعه می‌نمودند؛ اینان شب وعده یاری می‌دادند و روز بدعهدی می‌کردند و همه چیز را به فراموشی می‌سپردند.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر عظیم الشان اسلام ظلم و جور رنگ جدیدی به خود دید، اظهار کرد: ظلم و جوری که در روزهای پایانی عمر مبارک پیامبر(ص) برافراشته شد، در جریان عاشورا به اوج خود رسید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به معانی ظلم و جور، عدول از طریق حق و خارج شدن از راه راست را جور دانست و ادامه داد: به نص کلام خاتم النبیا در خطبه غدیر، صراط مستقیم پیامبر و بعد از ایشان امیرالمومنین و اولاد ایشان هستند؛ لذا اگر کسی از اهل بیت(ع) فاصله بگیرد، از صراط مستقیم منحرف شده است.

وی با بیان اینکه نخستین ظلم بزرگ در تاریخ اسلام در کنار بستر پیامبر و زمانی که رسول الله(ص) درخواست قلم و مرکب نمودند، شکل گرفت، یادآور شد: این گروه مانع شدند تا وصیت پیامبر توسط حضرت مکتوب گردد و در کنار ایجاد مانع برای مکتوب شدن وصیتنامه، طرح عبور از ولی را با تز «حَسْبُنَا کِتَابُ الله» مطرح ساختند.

مومنی اضافه کرد: عده‌ای دیگر نیز در مخالفت با این گروه رویه نزاع در محضر پیامبر که ممنوع بود را در پیش گرفتند، و در محضر ولی با گروه دیگر به نزاع پرداختند؛ خاتم النبیا(ص) بعد از مشاهده این نزاع‌ها هر دو گروه را از محضر خود دور ساختند؛ این رویکرد اشتباه دو گروه، زمینه‌ساز تمام ظلم‌های تاریخ اهل بیت(ع) شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه برخی بلایا که بر سر مملکت اسلامی آمده، به خاطر نزاع‌های درونی بوده است، خاطرنشان کرد: اطاعت از امر ولی و پرهیز از اختلاف و نزاع مهمترین عنصر تجلی پرتو نور پرفروغ ولایت و اشراب جامعه از برکات آن است.

مومنی در بخش پایانی سخنان خود به اختلافات تاریخی دو قبیله اوس و خزرج اشاره کرد و گفت: در نزاع‌ها همواره منافقان پیروز میدان می‌شوند و تمام گناهان به پای نیروهای اسلام نوشته می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد: سردمداران ظلم و جور در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر اعظم(ص) چهره از نقاب باز کرده بودند و زهرای مرضیه(س) نیز از سران امت اسلام که عهد خدا و رسول الله را نقض و ظلم کردند را انزجار نمود.

پایان پیام/۷۸۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608946

مهمترین اخبار ایران و جهان: