نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 16:56

افزایش قیمت نفت به بالای 81 دلار

قیمت نفت پس از کاهش‌های قبلی در معاملات امروز اندکی بهبود یافت و به بالای 81 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز، آخرین روز کاری بازارهای جهانی پس از کاهش شدید در ساعات اولیه معاملات و کاهش بیش از 2 درصدی در روز پنج‌شنبه، اندکی بهبود یافت.

 روز گذشته از آنجایی که بازار انتظار کاهش تولید بیشتری از اوپک پلاس داشت، قیمت نفت کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 22 سنت افزایش 81.08 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 24 سنت افزایش 76.20 دلار معامله شد.

اوپک پلاس که 40 درصد نفت جهان را تولید می‌کند بر کاهش تولید متمرکز شده تا مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شود. قیمت نفت از 98 دلار در اواخر ماه سپتامبر به علت نگرانی در مورد رشد ضعیف اقتصادی در سال 2024 و احتمال مواجه با مازاد عرضه پایین آمده است.

عربستان و روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس با کاهش تولید900 هزار بشکه‌ در روز در بعلاوه 1.3 میلیون بشکه در روز که هم‌اکنون پابرجاست، توافق کردند. در نتیجه میزان کاهش تولید این گروه به 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بانک گلدمن ساکس در پیش‌بینی خود برای ماه دسامبر روند قیمتی نفت برنت را کاهشی و کمتر از تخمین قبلی اعلام کرد و این اقدام تولیدکنندگان نفت را «واکنشی موقت» و «اجرای آن را دشوار» دانست.

بنا بر اعلام این بانک، بازار انتظار کاهش تولید بیشتر یا مدت زمان بیشتر و یک کاهش غیرداوطلبانه را داشت.

عربستان، روسیه، امارات، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر از جمله تولیدکنندگانی بودند که گفتند، کاهش تولید در مجموع روزانه 2.2 میلیون بشکه‌ای، اگر شرایط بازار اجازه دهد، پس از سه ماهه اول به تدریج کاهش می‌یابد.

برزیل هم اعلام کرده است سال آینده به گروه اوپک پلاس می پیوندد، اما این اقدام به معنای این نیست که با کاهش تولید این گروه همراه شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590402

مهمترین اخبار ایران و جهان: