نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 16:17

شاخص‌های اقتصادی چین نشانه جنگ قریب‌الوقوع با تایوان دارد

افزایش ذخایر انرژی چین در کنار ذخیره‌سازی مواد غذایی و آماده کردن نظام مالی این کشور برای به حداقل رسیدن تاثیر تحریم‌های احتمالی، نشان می‌دهد که احتمالا چین خود را برای جنگ با تایوان آماده می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اکونومیست، چین در حال بالا بردن ذخایر نفت و گاز و همچنین مواد غذایی خود است و به‌طور همزمان در حال تغییر در نظام مالی خود برای به حداقل رساندن تبعات تحریم‌های احتمالی در صورت آغاز درگیری نظامی با تایوان است.

چین به سرعت در حال بالا بردن ذخایر نفتی خود است و حجم این ذخایر به میزانی رسیده که می‌تواند نیاز این کشور به نفت برای سه ماه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند.

با توجه به آنکه چین سه چهارم نفت مورد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد می‌کند و فقط حدود 20 درصد از نیاز این کشور به نفت از داخل تامین می‌شود، در زمان جنگ با تایوان، نفت اهمیت ویژه‌ای برای این کشور خواهد داشت.

چین همچنین بیشتر از هر کشور دیگری در جهان در حال وارد کردن محصولات کشاورزی است. خرید گندم، ذرت، برنج و سویای این کشور نسبت به چند سال پیش افزایش چشمگیری داشته و چین حالا به اندازه کافی برای تامین نیاز 18 ماه مردمش ذخیره گندم و برای دو ماه ذخیره سویا دارد.

کارشناسان می‌گویند که افزایش شدید خرید مواد غذایی و حامل‌های انرژی از سوی چین ممکن است نشان‌دهنده آماده شدن این کشور برای یک درگیری نظامی باشد.

در کنار حامل‌های انرژی و مواد غذایی، چین در حال آماده کردن نظام مالی خود برای تحریم‌های احتمالی است.

چین یک سازوکار پرداخت بین مرزی ایجاد کرده که می‌تواند در صورت نیاز موسسات مالی غربی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دور بزند. از سوی دیگر شرکت‌های دولتی چینی در حال کاهش وابستگی خود به دلار از طریق معامله هرچه بیشتر با شرکایشان به یوآن هستند.

از طرفیژ دولت چین در حال تغییر دادن دارایی‌های موجود در حساب ذخیره ارزی خود و تبدیل دارایی‌های دلاری و یورویی به طلا است.

فارغ از این احتمال که چین در حال آماده شدن برای جنگ با تایوان باشد یا نباشد، اما این شاخص‌ها نشان می‌دهد که چین در حال آماده کردن خود برای یک حرکت بزرگ است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422090

مهمترین اخبار ایران و جهان: