نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 14:44

تایوان: مقابل تهدیدها تسلیم نمی‌شویم

معاون رئیس تایوان که در اقدامی جنجالی به آمریکا سفر کرده است، مدعی شد که جزیره تایوان مقابل تهدیدهای چین سر تعظیم فرود نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ویلیام لای، معاون رئیس تایوان که در مسیر سفر به پاراگوئه و به‌رغم هشدارهای چین، در آمریکا توقف کرده است، مدعی شد که جزیره خودمختار تایوان از تهدیدهای پکن هراسی نداشته و مقابل آن سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

«لای» نامزد پیشتاز ریاست جزیره تایوان در انتخابات آتی این جزیره محسوب می‌شود و در مسیر سفر به پاراگوئه به منظور حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور این کشور، هم‌اکنون در توقفی کوتاه در آمریکا به سر می‌برد. پاراگوئه یکی از ۱۳ کشوری است که روابط رسمی خود با تایوان را حفظ کرده است.

تایپه و واشنگتن هر دو مدعی شده‌اند که توقف «لای» در آمریکا امری عادی است اما چین با انتقاد شدید از این اقدام مقام تایوانی، او را یک «جدایی‌طلب دردسرساز» توصیف کرده است.

«لای» در تجمعی در نیویورک مدعی شد که «اگر تایوان امن باشد، جهان امن خواهد بود و اگر تنگه تایوان در صلح باشد، جهان در صلح است.»

وی همچنین مدعی شد: مهم نیست که تهدید خودکامگان علیه تایوان چقدر جدی باشد، ما مطلقا نمی‌ترسیم و عقب نمی‌نشینیم و از ارزش‌های دموکراسی و آزادی صیانت خواهیم کرد.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو و مهم‌ترین موضوع دیپلماتیک خود می‌داند که همواره منشاء اختلاف بین پکن و واشنگتن بوده است. آمریکا مهم‌ترین حامی و تامین‌کننده سلاح برای تایوان به شمار می‌رود.

چین همواره نسبت به «لای»، تنفر خاصی داشته است؛ کسی که پیش‌تر خود را «کارگری در مسیر استقلال تایوان» توصیف کرده بود و پکن آن را خط قرمز خود خوانده و تاکید کرده است که در صورت عدم الحاق صلح‌آمیز تایوان به پکن، استفاده از زور و قوه قهریه همواره گزینه روی میز خواهد بود.

معاون رئیس تایوان به‌رغم ادعاها درباره تسلیم نشدن این جزیره برابر چین، همچنین مدعی شد که «تمایل زیادی به مذاکره با چین داشته و به‌دنبال صلح و ثبات است.»

وی همچنین گفته است که او از «حاکمیت تایوان صیانت خواهد کرد و اینکه تنها مردم این جزیره می‌توانند درباره سرنوشت‌شان تصمیم گرفته و تایپه و پکن، تابع یکدیگر نیستند.»

چین سفرهایی همچون سفر «لای» و همچنین سفر مقامات عالیرتبه آمریکایی و غربی به تایوان را نقض اصل «چین واحد» می‌داند. مقامات تایوان مدعی شده‌اند که پکن احتمالا سفر «لای» به واشنگتن را دست‌آویز قرار داده و این هفته رزمایش نظامی را در نزدیکی تایوان برگزار خواهند کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441846

مهمترین اخبار ایران و جهان: