نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 21:19

از نوآوری در سازهای اصیل تا بستر سازی برای جذب جوانان به موسیقی نواحی

هنرمندان موسیقی در شب آخر اجرای خود در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی از عدم حمایت دولت از هنرمندان و جای خالی موسیقی محلی در شبکه‌های صدا‎‌وسیما گفتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، عمر عبدالکریم هنرمند عراقی اهل بصره و سرپرست  گروه خشابه در شب پایانی جشنواره موسیقی نواحی به خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس گفت: مقامی که در این برنامه اجرا شد از صدها سال پیش در میان نیاکان ما بود و ما این نوع از موسیقی را از آن‌ها به ارث بردیم و سعی کردیم میان جوانان و نسل جدید خود آن را رونق دهیم. علاوه بر آن نوآوری‌هایی در این سبک ایجاد کردیم.

جذب جوانان به موسیقی اصیل با نوآوری در سازها

وی ادامه داد: ما به واسطه موسیقی می‌توانیم به سمت رشد جامعه برویم. تلاش کردیم مشکلات و معظلات اجتماعی را با این نوع موسیقی به گوش  نسل جوان برسانیم و آن‌ها را آگاه کنیم. محتوای موسیقی ما بیشتر محتوای حکمت و آموزشی است.

این هنرمند عراقی افزود: از زمانی که نوآوری را در ساز‌ها ایجاد کردیم توانستیم جوان ‌ها را به سمت ساز‌های اصیل و بومی جذب کنیم و بیشتر آن‌ها در حال حاضر از این نوع موسیقی استفاده می‌کنند.

عبدالکریم با اشاره به نحوه آشنایی خود با این جشنواره خاطرنشان کرد: ما به واسطه یکی از موسیقی‌دان های اهواز با این جشنواره آشنا شدیم. در کشور عراق چند ماه یکبار این نوع جشنواره ها را داریم اما خیلی خوشحالم در اینجا حضور داریم و می‌توانیم فرهنگ کشورمان را به ایرانیان نشان دهیم.

بسترسازی برای جذب مخاطب

اردشیر طهماسبی هنرمند کرمانشاهی درباره کیفیت جشنواره موسیقی نواحی امسال گفت: تعداد شرکت‌کنندگانی که امسال شرکت کردند کمتر بود، سال گذشته جشنواره بهتری برگزار شد. محتوا و اجراها خوب بود اما باید از هنرمندان بیشتری دعوت شود تا در این رویدادها شرکت کنند.

وی با اشاره به مشکلات موسیقی نواحی در کرمانشاه گفت: موسیقی شهر ما بسیار غنی و با کیفیت است اما متاسفانه از آن به خوبی حمایت نمی‌شود. بنده نزدیک به ۳۰ سال است در این حرفه هستم اما حمایتی نمی‌شود و بیمه‌ای ندارم.

این هنرمند با اشاره به کم توجهی به موسیقی نواحی یادآور شد: پرورش و آموزش جوانان زمینه و بستری آماده می‌خواهد. متاسفانه در برنامه‌های سیما و شبکه‌های محلی ما به ندرت به پخش موسیقی نواحی می‌پردازد همین باعث شده است جوانان به این نوع موسیقی جذب نشوند.

سازهای محلی بر زمین گذاشته شدند

عبدالعزیز احمدی از هنرمندان تربت جام که به اجرای موسیقی در جشنواره پرداخت، اظهار کرد: اولین سالی است که در جشنواره نواحی شرکت کردم اما کاش در استان‌های مختلف برگزار شود و معطوف به یک شهر و استان نباشد.

وی بیان کرد: ابزار موسیقی محلی در استان ما از خانه‌ها خارج شدند و سازهای جدید بر روی دوش جوانان گذاشته شده است. البته از دوتار ها بسیار استفاده می‌شود و سال گذشته در سالن بزرگ شهر همنوایی ۱۵۰ هنرمند نسل جوان را با هم داشتیم. امیدواریم مادر ها همراه با لالایی موسیقی‌های محلی را زمزمه کنند تا این نوع موسیقی به گوش نسل جدید برسد چرا که در خواندن موسیقی محلی ما احساس خطر می‌کنیم. موسیقی یادگرفتنی است اما خواندن خدادادی و ذوقی است.

این هنرمند در پایان گفت: چند اجرا در سوئیس، فرانسه، بلژیک، هلند و ترکمنستان داشتم. ما هرجا دعوت شویم تار را به دوش می‌کشیم و می‌رویم اما دعوت‌ها کم شده است. می‌توانم اینگونه بیان کنم که موسیقی در کشور ما بی سرپرست شده است. من شخصا دنبال بیمه و تسهیلات نرفتم اما کسانی هستند که نیازدارند اما پشتیبانی از هنرمندان موسیقی نمی‌شود.

گفتنی است شانزدهمی جشنواره موسیقی نواحی از ۱۶ تا ۱۹ دی‌ماه در تالار رودکی برگزار شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632502

مهمترین اخبار ایران و جهان: