نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 14:19

راه زیادی تا عادی‌سازی روابط با عربستان باقی مانده است

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره موضوع عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زاحی هنگبی مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که به رغم تلاش‌های گسترده آمریکا، هنوز راه زیادی تا عادی‌سازی روابط با عربستان باقی مانده است.

روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته یکی از مشاوران نزدیک خود را برای پیگیری موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان به ریاض فرستاده که این دومین سفر یک مسئول آمریکایی به عربستان طی هفته‌های اخیر است.

هنگبی روز گذشته در گفتگو با رادیو سراسری رژیم صهیونیستی تاکید کرد که فعلا توافق کامل عادی‌سازی روابط با عربستان در دستور کار نیست. وی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی چند ماه پیش که کاخ سفید اعلام کرد در تلاش برای دست‌یابی به توافق با عربستان است، غافلگیر شد.

وی اظهار داشت که با حرف‌های بایدن که چند روز پیش گفته بود هنوز راه زیادی تا عادی‌سازی روابط با عربستان باقی مانده، هم نظر است هرچند که معتقد است امکان پیشرفت در این زمینه وجود دارد.

برخی منابع دیپلماتیک گفته‌اند که عربستان درصدد گرفتن امتیازهایی از آمریکا همچون ضمانت‌های امنیتی، حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور و قراردادهای تسلیحاتی در مقابل عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد که مسئولان عربستانی همچنین به دنبال گرفتن امتیازاتی به نفع فلسطینیان هستند و یکی از خواسته‌های عربستان، ممنوعیت توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و متعهد شدن به عدم الحاق اراضی کرانه باختری به مناطق تحت اشغال این رژیم است.

هنگبی در رابطه با امتیازات احتمالی به عربستان گفته بود رژیم صهیونیستی هرگز امتیازاتی را نخواهد پذیرفت که به امنیت این رژیم لطمه‌ای وارد کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421623

مهمترین اخبار ایران و جهان: