نیوز سیتی!
12 فروردین 1402 - 14:59

مناطق حفاظت شده اصفهان امسال پذیرای گردشگران است

اصفهان- معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: امسال مناطق حفاظت شده استان در روز طبیعت پذیرای گردشگران و علاقه مندان به حیات وحش است و منعی برای ورود وجود ندارد.

حسین اکبری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان اصفهان دارای عرصه‌های طبیعی ارزشمندی شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع است، اظهار داشت: روز طبیعت امسال (۱۳ فروردین) هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین باشد.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا در ایام نوروز و روز طبیعت ورود گردشگران به مناطق تحت مدیریت محیط زیست ممنوع بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ابراز داشت: از گردشگران و بازدیدکنندگان مناطق انتظار داریم در حفظ و پاکیزگی طبیعت کوشا باشند و زباله‌هایشان را جمع آوری کنند.

اکبری تصریح کرد: از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت انتظار می‌رود در صورت مشاهده حیات وحش در مناطق با آنها با مهربانی رفتار کرده و از هر گونه مزاحمت یا غذا دهی دستی به حیوانات خودداری کنند.

فصلِ حساس زادآوری حیات وحش است؛ از ایجاد صدای بلند در مناطق پرهیز شود

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بهار فصل حساس زادآوری حیات وحش است، انتظار می‌رود افراد برای حفظ آرامش حیات وحش در مناطق حفاظت شده از ایجاد صداهای بلند بپرهیزند

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بر لزوم خودداری از شستن خودروها پیرامون زیست بوم‌های آبی و چشمه‌ها و آلوده کردن آنها تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد از ورود هر گونه سلاح به طبیعت بویژه در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع جدا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: از گردشگران درخواست داریم عبور و مرور آن‌ها در این مناطق از جاده‌های عمومی باشد و بی دلیل با خودرو در بیابان‌ها رانندگی نکنند زیرا این اقدام سبب ایجاد جاده جدید، از بین رفتن پوشش گیاهی و برهم خوردن آرامش منطقه و فرار حیات وحش می‌شود.

اکبری گفت: از گردشگران انتظار می‌رود که دوستدار طبیعت باشند، آتش روشن نکنند که سبب آتش سوزی و از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب طبیعت شود تا افراد دیگر نیز از طبیعت و ظرفیت‌های موجود لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان اصفهان دارای چهار منطقه حفاظت شده کرکس (واقع در شهرستان‌های نطنز و میمه)، قمصر و برزوک (واقع در شهرستان کاشان)، کهیاز (واقع در شهرستان اردستان) و دالانکوه (در محدوده شهرهای دامنه و چادگان) است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی (در محدوده اصفهان-بهارستان) و قمیشلو (در محدوده شهرهای شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد و تیران و کرون) پناهگاه موته (واقع در شهرستان میمه) و پناهگاه حیات وحش عباس آباد (محدوده نائین و خور وبیابانک)، تالاب بین‌المللی گاوخونی (در محدوده شهر ورزنه) هم‌چنین ۱۲ منطقه شکار ممنوع از جمله مناطق حنا، خارو، ستبله، کلاته و یخاب از دیگر ظرفیت‌های زیست محیطی و طبیعی استان اصفهان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1121167

مهمترین اخبار ایران و جهان: