نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 22:25

بایدن: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم

رئیس جمهور آمریکا غروب شنبه در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تایوان گفت که از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهور تایوان رئیس جمهور آمریکا به آن واکنش نشان داد و گفت، ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره واکنش به انتخابات تایوان گفت:«ما از استقلال حمایت نمی‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، نتایج انتخابات جزیره تایوان از پیروزی نامزد حزب حاکم که مخالف اتحاد این جزیره با چین است، حکایت دارد. با وجود فقدان روابط دیپلماتیک با تایوان، ایالات متحده مهم‌ترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات این جزیره است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، بایدن برای نشان دادن حمایت ازتایوان، قصد دارد یک هیات غیر رسمی را به  این جزیره اعزام کند. احتمالا در این هیات برخی از مقامات بلندپایه سابق آمریکا نیز حضور خواهند داشت.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد، ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. عبور از خط میانه تنگه تایوان و ورود به منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره از اوایل آگوست ۲۰۲۲ توسط جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین، زمانی که «نانسی پلوسی»، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده از تایوان بازدید کرد، بسیار بیشتر شد.

«شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین در سخنانی به مناسبت سال نوی میلادی گفت که اتحاد مجدد سرزمین مادری «رویداد تاریخی اجتناب ناپذیر» است.

دولت چین نیز غروب شنبه در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تایوان اعلام کرد که با فعالیت‌های جدایی طلبانه با هدف استقلال تایوان مخالفت خواهد کرد.

دولت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد:«نتایج انتخابات تایوان نشان می‌دهد که حزب دموکرات نماینده افکار عمومی در این جزیره نیست.»

«لای چینگ ته» برنده انتخابات ریاست جمهوری تایوان مدعی شد:«رای دهندگان به دنیا نشان دادند که ما چقدر دموکراسی را ارج می‌نهیم.»

حزب (حزب دموکراتیک مترقی) اینک سومین دوره ریاست جمهوری خود را به دست آورده است. لای چینگ ته، قرار است جایگزین «تسای اینگ ون» شود که برای ۲ دوره رئیس جمهور تایوان بود. در این انتخابات حزب «ناسیونالیست» که طرفدار روابط نزدیکتر با چین است نیز حضور داشت.

دولت چین در ادامه بیانیه خود اعلام کرد:«ما قاطعانه با فعالیت‌های جدایی طلبانه با هدف استقلال تایوان و همچنین مداخله خارجی مخالفت خواهیم کرد.»

رئیس جمهور چین اظهار داشت:«چین به یقین دوباره متحد خواهد شد و همه چینی‌ها در هر دو طرف تنگه تایوان باید به یک هدف مشترک متعهد باشند.»

 پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636623

مهمترین اخبار ایران و جهان: