نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 13:42

رئیس دانشگاه تبریز: الگوهای توسعه پایدار شهری باید بومی سازی شود

رئیس دانشگاه تبریز بر ضرورت بومی سازی الگوهای توسعه پایدار شهری تاکید کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار باید از ظرفیت‌های علمی و عملی کشورهای همسایه به صورت حداکثری استفاده کرده و بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صفر نصرالله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: استان آذربایجان‎‌شرقی به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی کشور مطرح بوده و همیشه در تجارت صادرات غیرنفتی پیشرو بوده است. 

وی از آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی کشور نام برد و افزود: این استان از حیث حجم صادرات غیر نفتی از استان‌های پیشتاز در کشور است و همجواری با کشورهای ترکیه و جمهوری اذربایجان موقعیت بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در این استان ایجاد کرده است‌.

نصرالله‌زاده به وجود شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی و وجود مفاخر علمی بالغ بر ۴ هزار نفر و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان اشاره کرد و گفت: البته موقعیت جغرافیایی این خطه منجر به ایجاد یک موقعیت بی‌نظیر کرده تا در همه کارهای توسعه‌ای انجام داد. 

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز گفت: این همایش اولین رویداد علمی و اقتصادی شمال‌غرب است که مقالاتی در حوزه‌های اقتصاد شهری و توسعه پایدار شهری در آن ارائه خواهد شد.

به گفته وی، باید الگوهای ارائه شده بر اساس شرایط موجود بومی سازی شود تا توسعه شهر در ابعاد مختلف همچون هوشمندسازی‌ به خوبی محقق شود.

نصراله‌زاده با بیان اینکه دو الزام برای هوشمندسازی در مدیریت شهری وجود دارد، تصریح کرد: فراهم‌شدن سخت افزار و تامین زیرساخت‌ها برای هدایت هوشمند اولین الزام‌ و پیش شرط است و الزام دیگر موضوع هوشمندسازی و استفاده از توان نرم افرازی و هوش مصنوعی در این زمینه است.

وی گفت: ما در نظر علمی رتبه سیزدهم قرار داریم ولی از نظر کاربرد این علم در زندگی باید کارهای زیادی صورت گیرد. 

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: باید در حوزه‌های مختلف در کشور از هوش مصنوعی استفاده کرد زیرا ما علم و استاد و زیرساخت را داریم و باید فرهنگ استفاده از آن را در کشور ایجاد کنیم. 

وی ابراز کرد: امید است این همایش بتواند نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد. 

پایان پیام/60027

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563167

مهمترین اخبار ایران و جهان: