نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 19:03

برنامه پنهان ناتو علیه چین از زبان لیتوانی فاش شد

یک روزنامه نزدیک به دولت چین در لحنی بسیار تند در واکنش به راهبرد تازه منتشر شده لیتوانی درباره هند و اقیانوسیه نوشت که مواضع ضدچینی این کشور تقلیدی از آمریکایی‌ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گلوبال تایمز در سرمقاله امروز خود با اشاره به سند ۱۶ صفحه ای راهبردی کشور لیتوانی درباره هند و اقیانوسیه که در آستانه نشست ناتو در شهر ویلنیوس این کشور منتشر شده است، نوشت: پس از اقدام اخیر لیتوانی که در جزیره تایوان دفتر نمایندگی ایجاد کرده است، این بیانیه یکی دیگر از مظاهر «ادبیات سخت» و گستاخی‌‏های لیتوانی است.

این روزنامه چینی افزوده است: اگر کسی(آمریکا) نبود که از این کشور حمایت کند، لیتوانی نمی‏‌توانست چین را برای این مدت طولانی تحریک کند و در انجام این کار تا این حد گستاخی نمی کرد.

به نوشته گلوبال تایمز بسیاری از عبارات این سند راهبردی لیتوانی گویی مستقیماً از لفاظی‏‌های آمریکا در قبال چین گرفته شده است که فقط از زبان این کشور بیان می‏‌شود. نویسنده سرمقاله این روزنامه چینی ادعای وزیر خارجه لیتوانی را مبنی براین که «با تصویب استراتژی، این کشور اکنون خود را در میان رهبران جهانی می‏‌بیند»، غافلگیرکننده خوانده و نوشته است: فقط کسی که کاملاً فاقد خودآگاهی باشد می‏تواند چنین اظهاراتی را بیان کند. لیتوانی به هیچ وجه یک «رهبر جهانی» نیست، اما با این اقدامات به یکی از بزرگترین شخصیت‌‏های تمسخرآمیز بین‌‏المللی امسال تبدیل شده است.

گلوبال تایمز در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به شرکت رهبران کشورهای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند در این اجلاس ناتو برای دومین سال متوالی که نشان از قصد ناتو برای گسترش در آسیا و اقیانوسیه دارد، نوشته است: چه کسی دیگر نمی‏‌داند که هدف از این کار چین است؟ بازی بزرگ شطرنج ناتو و آمریکا مطمئناً تحت تأثیر لیتوانی نیست، لیتوانی که صرفاً نیروی پیاده‌‏ای است که به جلو هل داده شده است و در نهایت قادر به بازگشت نیست.

به نوشته این روزنامه چینی در همان روزی که لیتوانی استراتژی هند و اقیانوسیه خود را اعلام کرد، انگلیس و لهستان هم بیانیه مشترک مشارکت استراتژیک ۲۰۳۰ را صادر کردند که در آن درمورد تایوان نیز اظهارات مداخله‏‌جویانه صورت گرفته است. این نشان می‌دهد کشورهای ناتو در حال هماهنگی بیشتر مواضع خود در مورد مسئله تایوان هستند و تلاش می‌کنند الگوی محاصره‌ چین را در افکار عمومی بین‌المللی شکل دهند.

در نهایت گلوبال تایمز نتیجه گرفته است: ما نباید لیتوانی را صرفاً یک دلقک بدانیم یا بیانه راهبردیش را یک جوک ارزیابی کنیم. سخنان و اعمال اغراق‏‌آمیز و زشت این کشور دریچه‏‌ای است که به ما هشدار می‌دهد برای وقایع آینده آماده باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1341767

مهمترین اخبار ایران و جهان: