نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 04:50

پنتاگون دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده را دشوارتر می‌کند

پس از رسوایی انتشار اسناد اطلاعاتی توسط عضو 21 ساله گارد ملی هوایی آمریکا در فضای مجازی، پنتاگون محدودیت‌ ها برای دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده را تشدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «ای.بی.سی نیوز» آمریکا گزارش داد، پنتاگون پس از دستگیر شدن «جک تیشیرا»، عضو 21 ساله گارد ملی این کشور به جرم منتشر کردن اسناد محرمانه نظامی از طریق شبکه اجتماعی «دیسکورد» قصد سخت‌تر کردن شرایط امنیتی دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده را دارد.

ماموران دفتر تحقیقات فدرال آمریکا اواخر فروردین ماه امسال تیشیرا که عضو شاخه 102 اطلاعات در گارد ملی هوایی ماساچوست بوده را به اتهام افشای اسناد طبقه‌بندی شده نظامی از طریق شبکه اجتماعی دیسکورد در ماه‌های اخیر بازداشت کردند. تیشیرا به عنوان یک تکنیسین فن‌آوری اطلاعات که در پایگاه «اوتیس» متعلق به گارد هوایی ملی آمریکا خدمت می‌کرد از مجوز دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه برخوردار بود.

پایگاه ای.بی.سی نیوز در گزارش خود نوشت، تیشیرا به دلیل داشتن مجوز دسترسی، توانسته به اسناد دارای اطلاعاتی که او نیازی به دانستنشان نداشته دسترسی پیدا کند. بعد از رسوایی انتشار اسناد محرمانه توسط تیشیرا، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا دستور به یک فرآیند بازبینی 45 روزه با هدف تشخیص مشکلات نظام‌مند وزارت دفاع آمریکا در صدور مجوزهای امنیتی افراد داد.

تیشیرا ماه گذشته میلادی در جلسه محاکمه خود نسبت به شش مورد اتهامش بر مبنای نگهداری و انتقال عمدی اطلاعات دفاع ملی اظهار بی‌گناهی کرد.

یک مقام رده‌بالای آمریکایی گفت، یافته‌های فرآیند بازبینی که روز چهارشنبه منتشر شد، فاش ساخت «مساله فراتر از وجود تنها یک نقصان است.»

این مقام آمریکایی توضیح داد: «ما فکر می‌کنیم در هر حادثه امنیتی فاکتورهایی تاثیرگذار هستند. این حادثه هم فرصتی را در کنار تحقیقات مقامهای ضابط قانون و نیروی هوایی به ما داد تا اطمینان حاصل کنیم در سریع ترین زمان ممکن مساله را مورد بررسی قرار داده و سریعا وضعیت را ارتقا داده‌ایم.»

این مقام ادامه داد: «ما دارای اکوسیستم رو به گسترشی از تاسیسات طبقه بندی شده هستیم و مدیران در سطح محلی بهترین تصویر را از وضعیت دارند و ما نیروی کار خود را به شیوه‌ای قابل فهم در خصوص اطلاعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند آموزش می‌دهیم.»

به گفته این مقام، در بررسی پنتاگون مشخص شد، «وزارت دفاع آمریکا در حوزه‌های متعددی باید فرآیند پاسخگو کردن و شرایط امنیتی را بهبود بخشد و یکی از این حوزه‌ها، پاسخگو ساختن به خاطر دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده است.»

وزیر دفاع آمریکا چند روز قبل توصیه‌هایی از جانب یک تیم داخلی وزارتخانه خود شامل انتصاب «افسران کنترل فوق محرمانه»، تشکیل دفتری جدید در امور تهدیدات نفوذی ها و تهیه برنامه های شناسایی همزمان افراد دارای دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه در محیط‌های مربوط به امور فوق محرمانه را دریافت و آنها را تایید کرد.

این مقام مذکور در توضیح سختگیری‌های بیشتری که قرار است برای دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه وضع شود گفت: «ما به دنبال محدود کردن تعداد کسانی که به اسناد طبقه بندی شده دسترسی دارند نیستیم. ما به دنبال رویه‌های درست دسترسی به اطلاعات مورد نیاز هستیم تا تضمین کنیم اطلاعات موجود در شبکه‌های طبقه بندی شده در دسترسی کسانی که مجوزش را دارند قرار بگیرد. ما به دنبال معتبر ساختن فرآیند دسترسی به اطلاعات مورد نیاز هستیم نه قطع کردن کامل دسترسی.»

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1336623

مهمترین اخبار ایران و جهان: