نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 14:35

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره عواقب گرمای شدید در قاره سبز

اروپا همچنان با بحران روزافزون گرمای شدید و خشکسالی و آتش سوزی‌های گسترده ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در جدیدترین گزارش خود به بحران رو به تشدید گرما و خشکسالی در اروپا پرداخته و نوشت: بخش‌های بزرگی از جنوب اروپا زیر یک موجی از گرما ناله می‌کنند که دمای آن به بیش از 40 درجه می‌رسد. بالاترین سطح هشدار امروز در بسیاری از شهرهای ایتالیا اعمال می شود و آتش سوزی جنگل ها در اسپانیا و یونان نیز بیداد می کند. سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات احتمالی این شرایط هشدار می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی دیگر از موج های گرمای بزرگ، دریای مدیترانه را محکم محاصره کرده است. بیش از 41 درجه در رم، 43 درجه در مایورکا، 45 درجه در کاتالونیا: در این میان یونان نه تنها با گرما مبارزه می کند، بلکه با بسیاری از آتش سوزی های جنگلی نیز دست و پنجه نرم می کند و در آنجا نیز روزهای بسیار گرم بعدی با دمای بیش از 40 درجه نزدیک است.

بالاترین سطح هشدار گرما در بسیاری شهرهای ایتالیا اعمال شد

در ایتالیا، امروز بالاترین سطح هشدار برای گرما در 23 شهر بزرگتر اعمال می شود. به گزارش سرویس هواشناسی نیروی هوایی، دمای هوا در رم، پایتخت ایتالیا 40 درجه و در فلورانس و بولونیا 37 تا 39 درجه پیش بینی می شود. روز سه شنبه دمای 41.8 درجه در رم اندازه گیری شد.

دفاع مدنی این شهر داوطلبانی را به خیابان‌های شهر فرستاده بود تا بطری‌های آب را بین گردشگران و مردم محلی در مکان‌ها و جاذبه‌های پربازدید توزیع کنند. بسیاری از مردم نیز در فواره های متعدد خنک می شوند.

وزارت بهداشت ایتالیا بالاترین سطح هشدار را برای گرما در 20 شهر بزرگتر و برای 23 شهر در روز چهارشنبه اعلام کرده بود که به این معنی است که افراد سالم نیز می توانند در آنجا با اثرات منفی جسمانی مواجه شوند.

رکورد گرمای بالا در فرانسه

بر اساس گزارشی که روز گذشته منتشر شد سازمان هواشناسی ملی فرانسه هم از رکورد 29.5 درجه سانتیگراد برای پیست اسکی آلپ دوهوئز در ارتفاع 1860 متری خبر داد. در وردون، در دامنه پیرنه، برای اولین بار دمای 40.6 درجه سانتیگراد اندازه گیری شد. دومین سطح هشدار گرما هم در هفت بخش اعمال می شود و سه بخش دیگر قرار است امروز ( چهارشنبه) به این بخش ها اضافه شوند.

آتش سوزی‌ها در جنگل‌های یونان از کنترل خارج شده است

آتش‌سوزی‌ها از روز دوشنبه در اطراف آتن، پایتخت یونان در حال شعله‌ور شدن هستند که به دلیل خشکسالی و بادهای شدید از کنترل خارج شده‌اند. پیش از این موج گرمای سه روزه با دمای بالای 40 درجه در این مناطق ثبت شد و موج گرمای جدیدی در راه است. سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: ما در همه جبهه ها در حال مبارزه با شعله های آتش هستیم. روزهای آینده بسیار سخت خواهد بود.

با وجود استفاده گسترده از هواپیماها و بالگردهای آتش نشانی، این نهاد تا اواخر عصر سه شنبه نتوانست شعله های آتش را مهار کند. ده ها شهر باید تخلیه می شدند. تلویزیون دولتی نشان داد که مردم آشفته و حیوانات خانگی در خیابان‌های روستای نیا زویی در 20 کیلومتری شرق آتن می‌دویدند.

شعله های آتش همچنین در نزدیکی شهر توریستی لوتراکی در حدود 80 کیلومتری شرق آتن شعله ور شد. همانطور که تلویزیون نشان داد خانه های متعددی در آتش سوختند. هواشناسان هشدار دادند که در چند روز آینده موج گرمای جدیدی با دمای 44 درجه به جنوب شرق اروپا خواهد رسید. اداره هواشناسی در آتن گفت که بادهای شدید دوباره وارد می شوند که می تواند آتش سوزی های جدیدی را ایجاد کند.

موج گرمای کم سابقه در اسپانیا

اسپانیا هم روز سه شنبه اوج موج گرمای جاری را تجربه کرد. مایورکا بیشترین آسیب را از این شرایط خورد.. در شمال و شرق این جزیره و همچنین در بخش‌هایی از کاتالونیا و آراگون در شمال شرق اسپانیا، بالاترین هشدار قرمز از سرویس هواشناسی Aemet اعمال شد.

در Sa Pobla، در حدود 40 کیلومتری شمال شرقی پایتخت جزیره پالما، 44 درجه دما اندازه گیری شد. با این حال، بالاترین مقدار روزانه موقت در فیگورس کاتالونیا، با 45.3 درجه ثبت شد. در Ballermann حداقل 38 درجه دما البته در سایه ثبت شد. همانطور که "مالورکا سایتونگ" گزارش داد، خیابان های آنجا در بعدازظهر "عملا خالی" بود.

انتظار می رود این موج گرما روز پنجشنبه پایان یابد. به گزارش سرویس Aemet، اما همچنان موج گرمای شدیدتر و شدیدتری در اسپانیا ثبت می شود. در 17 روز اول جولای سومین گرم ترین روز اسپانیا پس از سال های 2015 و 2022 بوده است.

هشدار وزارت کشور اسپانیا درباره خطر گسترش آتش سوزی‌ها

وزارت کشور اسپانیا درباره خطر «بسیار زیاد تا شدید» آتش‌سوزی جنگل‌ها در سراسر کشور، به ویژه در جزیره قناری لا پالما، به دلیل خشکسالی مرتبط با گرما هشدار داد. نیروهای آتش نشانی از روز شنبه در حال اطفای حریق گسترده جنگلی در آنجا هستند. به گفته مقامات لاپالما آتش تقریباً 3500 هکتار زمین را سوزانده و حدود 4000 نفر مجبور به ترک موقت خانه های خود شدند. به دلیل کیفیت نامناسب هوا، مقامات در چندین مکان از ساکنان خواستند فعالیت های خود را در فضای باز کاهش دهند و از ماسک های محافظ استفاده کنند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره عواقب موج گرما

با توجه به موج گرما، دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره آماده نبودن برای این موج گرما هشدار داده است.. هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: بدون آماده سازی مناسب، گرما می تواند کشنده باشد. وی تاکید کرد: از یک طرف باید فوراً از خود و همنوعان خود محافظت کنید، اما از طرف دیگر باید اقدامات احتیاطی مناسب را برای آینده انجام دهید.

این مدیر منطقه‌ای گفت: فرای تطبیق با واقعیت جدید خود در تابستان امسال، باید به سال ها و دهه های آینده هم نگاه کنیم. نیاز فوری به اقدام منطقه ای و جهانی برای مقابله موثر با بحران آب و هوا، که تهدیدی موجودیتی برای بشریت است، وجود دارد. مشارکت جوانان نیز در این راستا مهم است.

وی برخی اقدامات را برای خنک ماندن تا حد امکان توصیه کرد تا بنابراین از بدترین عواقب گرما برای سلامتی جلوگیری شود. وی تاکید کرد: فرد باید با پرهیز از بیرون رفتن و انجام فعالیت های سنگین در گرم ترین قسمت روز از گرما دوری کند. فرد باید خانه خود را خنک نگه دارد، مثلاً در طول روز پرده ها را بکشد و از هوای شب برای خنک کردن استفاده کند. همچنین مهم است که بدن را خنک و هیدراته نگه دارید - این را می توان با لباس های سبک و گشاد، دوش آب سرد و نوشیدن منظم آب به دست آورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1373725

مهمترین اخبار ایران و جهان: