نیوز سیتی!
15 دی 1402 - 18:01

ظرفیت‌های بی‌نظیر فارس آماده مبادله و معرفی به مردم سریلانکا

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با برشمردن توانمندی های استان در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، صنعت، معدن، تجارت کشاورزی، صنایع دریایی، صنایع الکترونیک و... از سفیر سریلانکا خواست تا نیازمندی های کشور خود را برای توسعه روابط اقتصادی با شیراز اعلام نماید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس با سفیر سریلانکا دیدار و پیرامون توسعه روابط میان شیراز و سریلانکا گفتگو کرد.

محمد فرخ زاده در این دیدار گفت: برنامه های مشترک بسیاری بین ما می‌تواند تعریف شود و اولین نقطه مشترک ما گردشگری و میراث‌ فرهنگی است که هر دو کشور از آن برخوردار هستند.

فرخ زاده با اشاره به بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در فارس از جمله فرش دستبافت و خاتم که به دنیا صادر می‌شود، گفت: قدمت فرهنگ و تمدن فارس چند هزار ساله است.

وی همچنین افزود: شیراز قطب سلامت کشور با بهترین پزشکان حاذق در دنیا است از جمله بیمارستان پیوند که بالاترین پیوند کبد با موفقیت بالای هفتاد درصد را در دنیا داراست و اعلام آمادگی داریم پرواز مستقیم از پایتخت شما به شیراز و مبادله توریست در حوزه های سلامت، طبعیت، تاریخی و فرهنگی و علمی، آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.

انتظار این دیدار مثبت با ایده های عمل گرایانه را نداشتم

سفیر سریلانکا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در شیراز و دیدار با معاون استاندار فارس اظهار داشت: تصورم از این جلسه صرفا یک دیدار تشریفاتی و دیپلماتیک بود اما هم اکنون با ایده های بسیار جذاب برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی مواجه و از این موضوع شگفت زده شدم.

وی افزود: قبل از این سفر درباره شیراز تحقیقاتی انجام دادم و متوجه شدم که قدمت این شهر به هفت هزار سال قبل برمی‌گردد.

سفیر سریلانکا همچنین اظهار داشت: ایرانیان زیادی با پرواز ایرعربیا به کشور ما سفر می کنند. سه شرکت ایرانی در سریلانکا تجهیزات پزشکی و دارویی را تولید می‌کنند و بیش از دو هزار ایرانی در کشور ما زندگی می کنند. 

وی افزود: نگرش مردم سریلانکا درباره ایران بسیار مثبت است و این ظرفیت برای توسعه همکاری ها وجود دارد. 

او همچنین با اشاره به اینکه پیش از این پروازهای مستقیم به سریلانکا نیز وجود داشته و تحت تاثیر تحریم ها این موضوع کمرنگ شده است خواستار تلاش برای برقراری مجدد این ارتباط دو سویه شد و گفت: اکنون سوال من این است که چطور می‌توانیم فعالیت اقتصادی خود را در زمینه پزشکی و دیگر شاخه ها با یکدیگر توسعه دهیم؟

سفیر سریلانکا از عدم شناخت کافی مردم سریلانکا درباره ایران نیز اظهار تأسف کرد و گفت: مایلیم با اعزام فم تور و فعالین رسانه ای ظرفیت های بی نظیر ایران در رسانه های سریلانکا معرفی شود.

فرخ زاده نیز آمادگی فارس را برای میزبانی فم تورهای سریلانکا به شیراز اعلام و خواستار معرفی شیراز در رسانه های سریلانکا شد.

سفیر سریلانکا با تاکید بر تدوین استراتژی های مبادله توریست بین دو کشور اظهار داشت: برخی تولیدات صنعتی و کشاورزی میتواند شروع مناسبی برای توسعه روابط از طرف ما باشد.

وی همچنین افزود: تسهیلات خوبی مانند بخشودگی مالیاتی و زمین رایگان برای حضور سرمایه گذاران ایرانی در سریلانکا فراهم خواهیم کرد.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1627770

مهمترین اخبار ایران و جهان: