نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 20:31

الزام بانک‌ها به تخصیص ۱۶ درصد از منابع خود به بخش کشاورزی اجرایی نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص الزام بانک‌ها به تخصیص ۱۶ درصد از منابع خود به بخش کشاورزی گفت: با وجود اینکه چنین الزامی وجود دارد، اما اجرایی نمی‌شود و ضمانتی نیز برای آن وجود ندارد تا اگر بانکی تخطی کرد، بانک مرکزی با آن بانک برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  یونس ژائله امروز در بررسی چالش‌های بخش کشاورزی در استان آذربایجان‌شرقی که با حضور کاظم خاوازی؛ قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه کشاورزی در استان انجام شده است، اما باید با فراهم‌ساختن زیرساخت‌ها، این بخش را توسعه دهیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی گفت: این مهم ممکن نیست مگر با توسعه زیرساخت‌ها از جمله ناوگان حمل‌ونقل مناسب، تسریع روند ورود و خروج اقلام‌ کشاورزی از گمرکات و تزریق منابع مالی به این بخش.

ژائله با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی جایگاه خوبی در زمینه‌های توسعه کشاورزی مدرن، رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و توسعه گلخانه‌ها دارد، بر لزوم تدوین نقشه راه توسعه در بخش کشاورزی با مشارکت و همراهی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های ایران در حوزه وجود منابع انرژی، مواد معدنی و نیروی انسانی در کشور خاطرنشان کرد: علیرغم دارا بودن این پتانسیل‌ها، ما نتوانسته‌ایم از این پتانسیل‌ها بهره لازم را ببریم، بنابراین باید فضای کسب‌وکار نیز مهیا شود و مقررات سخت و طولانی که برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی وجود دارد، از بین برود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص الزام بانک‌ها به تخصیص ۱۶ درصد از منابع خود به بخش کشاورزی افزود: علیرغم اینکه چنین الزامی وجود دارد، اما اجرایی نمی‌شود و ضمانتی نیز برای آن وجود ندارد تا اگر بانکی تخطی کرد، بانک مرکزی با آن بانک برخورد کند.

وی بر لزوم توجه ویژه به صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: ناوگان حمل‌ونقل مناسب برای صادرات و تسریع روند ورود و خروج اقلام کشاورزی از گمرکات از مواردی است که در این حوزه باید به آن توجه شود.

ژائله تأمین نهاده‌های دامی، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در حوزه کشاورزی و ارائه تسهیلات برای سرمایه در گردش در این حوزه را از اولویت‌های این بخش عنوان کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641407

مهمترین اخبار ایران و جهان: