نیوز سیتی!
09 تیر 1402 - 07:19

پنتاگون: بالن چینی اطلاعاتی از آمریکا جمع‌آوری نکرد

پنتاگون ماه‌ها پس از جنجال ورود بالن چینی به حریم هوایی آمریکا مدعی شد این بالن بر فراز آمریکا اطلاعاتی جمع‌آوری نکرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پنتاگون چند ماه بعد از سرنگون کردن بالنی چینی که مدعی ورود آن به حریم هوایی آمریکا بود اعلام کرد، این بالن اطلاعاتی را حین پرواز بر فراز آمریکا جمع‌آوری نکرده است.

روز 15 بهمن سال گذشته (چهارم فوریه) جنگنده ارتش آمریکا یک بالن چینی را بعد از این ادعا که حریم هوایی این کشور را نقض کرده سرنگون کرد. ارسال این بالن‌ که واشنگتن آن را از نوع «جاسوسی» و پکن آن را از نوع «هواشناسی» خواند تنش تازه‌ای در روابط دو کشور ایجاد کرد. در روزهای بعد از این اتفاق همچنان که گمانه‌زنی‌هایی درباره توانایی این بالن در جاسوسی از آمریکا مطرح می‌شد، چهار شیء پرنده ناشناس دیگر نیز بر فراز آمریکا و کانادا سرنگون شدند.

اواسط فروردین ماه، شبکه ان بی سی نیوز آمریکا به نقل از دو مقام این کشور گزارش داد که این بالن چینی قادر به جمع آوری اطلاعات از سایتهای نظامی این کشور بوده است. پنتاگون یک روز بعد اعلام کرد،‌ گزارش شبکه ان.بی.سی نیوز را تایید نکرده و مساله را مورد تحلیل و تحقیق قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در نشستی خبری با اعلام موضع رسمی وزارت دفاع آمریکا درباره این بالن گفت: «ارزیابی ما این است که این بالن هنگام پرواز بر فراز آمریکا اطلاعاتی جمع‌آوری نکرد.»

مقامات آمریکایی بعد از سرنگونی این بالن تلاش کردند تاثیر این رخداد بر امنیت ملی این کشور را کم جلوه دهند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفته بود که ورود بالن جاسوسی چینی به حریم هوایی آمریکا و عبور آن از بالای تأسیسات نظامی مهم این کشور، رخنه امنیتی بزرگی نبود.

با این حال حضور این بالن چینی در آسمان آمریکا منجر به تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن برای یک دیدار رسمی شد و تنشهای میان دو کشور را افزایش داد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1319095

مهمترین اخبار ایران و جهان: