نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 12:22

برلین: رئیس‌جمهور چین یک دیکتاتور است

وزیر خارجه آلمان با تأکید بر لزوم حمایت از اوکراین در مقابل روسیه گفت که رئیس‌جمهور چین یک دیکتاتور است و پیروزی مسکو در جنگ اوکراین او را قوی‌تر می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین را یک «دیکتاتور» خواند و تصریح کرد که پیروزی روسیه در جنگ اوکراین احتمالاً به تقویت رئیس‌جمهور چین منجر خواهد شد.

بائربوک در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز در خصوص پیش بینی پایان جنگ اوکراین گفت که تنها برآیند این جنگ باید «آزادی و صلح در اوکراین باشد».

وی با این توضیحات ادامه داد: «زیرا اگر (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) در این جنگ پیروز شود، چه نشانه‌ای برای دیگر دیکتاتورهای جهان مثل شی رئیس‌جمهور چین خواهد بود؟ بنابراین اوکراین باید در این جنگ پیروز شود».

وزیر خارجه آلمان در ادامه بر تعهد برلین برای حمایت از کی‌یف تا هر زمانی که جنگ اوکراین ادامه داشته باشد، تأکید کرد.

بر اساس گزارش راشاتودی، وزارت خارجه چین تاکنون به اظهارات اهانت‌آمیز وزیر خارجه آلمان پاسخ نداده است.

بائربوک اولین رهبر غربی نیست که آشکارا، چین را طی ماههای اخیر «دیکتاتور» خطاب کرده است. پیش از این نیز در ماه ژوئن، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در اظهارنظری مشابه در پی ورود بالن‌های چینی در حریم هوایی ایالات متحده که پنتاگون آن را به بهانه آن‌که یک بالن جاسوسی بوده، سرنگون کرد، شی را یک دیکتاتور خواند.

علی رغم آن‌که واشنگتن مدعی است که این بالن در حال جاسوسی از تأسیسات نظامی آمریکا بوده است، پکن این اتهامات را رد کرده است و تأکید کرده است که این کشتی هوایی به واسطه «عوامل فورس ماژور» از مسیر منحرف شده و به حریم هوایی آمریکا رفته است.

بایدن در آن زمان گفت: «شرمساری بزرگی برای دیکتاتورهایی است که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. این بالن نباید به جایی که آمده بود، می‌آمد».

بر اساس این گزارش، اظهارات بایدن با انتقاد شدید پکن مواجه شد که این اظهارات را «بسیار پوچ و غیرمسئولانه» توصیف کردند.

اظهارنظرات بائربوک درست پس از آن مطرح شده است که دولت آلمان در در ماه ژوئیه، اولین «راهبرد خود در قبال چین» را منتشر کرد که در آن خواستار تغییر رویکرد در قبال چین شده بود.

در راهبرد جدید آلمان در قبال چین، دولت آلمان خواهان قطع وابستگی به چین که شریک مهم تجاری آلمان در شماری از بخش‌های مهم از جمله دارو، باتری‌های لیتیومی و عناصر مورد استفاده در ساخت تراشه محسوب می شود، شده بود.

طبق این اسناد، ضمن این‌که چین به عنوان شریک کلیدی آلمان در مقابله با تغییرات آب و هوایی و تقویت توسعه پایدار باقی می‌ماند اما برلین نسبت به آن‌چه که سیاست‌های قاطعانه‌تر و تلاش‌های پکن برای «تغییر شکل دادن به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین موجود» خواند، ابراز نگرانی کرده است.

در ماه آوریل، بائربوک هشدار داد که اروپا نباید چشمان خود را به روی تنش‌ها میان چین و تایوان که پکن آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، ببندند زیرا چنین چیزی می‌تواند به بدترین سناریو برای اقتصاد جهانی ختم شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501377

مهمترین اخبار ایران و جهان: