نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 11:42

وقتی تروریست‌های کومله به جان هم می‌افتند

پنجشنبه هفته گذشته رسانه‌های محلی و عراقی، از درگیری خونین بین 2 گروهک تروریستی که خود را کومله می‌نامند خبر دادند.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: در اغتشاشاتی که پاییز سال قبل به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، شاهد اتحادها و ائتلاف‌های گروه‌های ضدانقلاب بودیم که نه‌تنها سنخیتی با یکدیگر نداشتند، بلکه در اغلب موارد مقابل هم قرار می‌گرفتند. از سلطنت‌طلبانی که دیکتاتورزاده پهلوی را به‌ عنوان شاه انتخاب کرده‌اند تا منافقین و گروهک‌های تجزیه‌طلب صرفا با هدف براندازی جمهوری اسلامی و سپس تقسیم غنائم (تجزیه ایران) با یکدیگر دست اتحاد داده بودند. اما هرچه از آشوب‌ها و اغتشاشات گذشت و جریان اپوزیسیون به دلیل شکست‌های پی در پی از نهادهای امنیتی و مردم ایران در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند، این ائتلاف‌ها نیز رنگ باخت و به پایان راه نزدیک‌تر شد. شورای همبستگی یا منشور مهسا که با حضور 8 نفر از چهره‌ها و گروه‌های ضدایرانی از جمله رضا پهلوی، عبدالله مهتدی، مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون نخستین ‌بار بهمن سال 1401 در دانشگاه جورج تاون واشنگتن آمریکا برگزار و به فاصله چند ماه از تاسیس و با خروج یکی پس از دیگری اعضا به تعطیلی کشانده شد، نمونه بارزی از ائتلاف بی‌ثمر ضدانقلاب بود.

علاوه بر ائتلاف همه‌جانبه گروه‌های ضدایرانی، تعدادی از گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب کرد نیز با سوءاستفاده از شرایط پیش‌آمده در ایران، فرصت را مناسب دیدند تا رویای شوم تجزیه مناطق غرب ایران را دنبال کنند.

از همین رو بود که در بحبوحه اغتشاشات زن، زندگی، آزادی، 2 گروه تجزیه‌طلب کومله کردستان ایران و کومله زحمتکشان کردستان که در دهه‌های گذشته از سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران (کومله) منشعب شده و راه خود را جداگانه پیش گرفته بودند، دست اتحاد با یکدیگر دادند اما اکنون که دیگر ماه‌ها از پایان اغتشاشات زن، زندگی، آزادی می‌گذرد و دیگر نه پروژه براندازی جمهوری اسلامی موفق بوده و نه کردستان ایران تجزیه شده، این اتحاد نیز به پایان خود رسید؛ پایانی که سرآغازی بر اختلافات و درگیری‌های مجدد 2 گروه بود.

پنجشنبه هفته گذشته بود که رسانه‌های محلی و عراقی، از درگیری خونین بین 2 گروهک تروریستی که خود را کومله می‌نامند خبر دادند.

بنا بر گزارش پایگاه خبری السومریه‌نیوز، این درگیری در منطقه «زاگرس» در ۲۵ کیلومتری شهر سلیمانیه میان 2 گروهک تجزیه‌‌طلب «زحمتکشان کردستان» و «زحمتکشان انقلابی کردستان» رخ داد که طی آن 2 نفر کشته و 2 نفر زخمی شدند.

رسانه کردی رووداو در گزارشی در ارتباط با این درگیری اعلام کرد: درگیری مسلحانه چندین ساعت ادامه داشت و نهایتا با دخالت نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی کردستان پایان گرفت.

رووداو همچنین گزارش داد کومله زحمتکشان کردستان اعلام کرد اعضای حزب کومله کردستان ایران به رهبری عبدالله مهتدی ۲۱ ژوئن (چهارشنبه هفته گذشته) به خانه عمر ایلخانی‌زاده (سرکرده کومله زحمتکشان کردستان) رفته و او را بازداشت کرده بودند که با دخالت نیروهای امنیتی کردستان عراق اوضاع آرام شد اما صبح روز پنجشنبه درگیری‌ها از سر گرفته شد که منجر به کشته شدن 2 عضو گروه تجزیه‌طلب زحمتکشان کردستان شد.

در همین رابطه کمیته مرکزی گروهک «کومله زحمتکشان کردستان» با صدور بیانیه‌ای از حمله عناصر گروهک «کومله زحمتکشان انقلابی کردستان» به مراکز آموزش و اردوگاه‌های خود خبر داد. در این بیانیه آمده است که کومله جناح عبدالله مهتدی با تک‌تیرانداز به سمت عناصر این گروهک شلیک کرده و طی آن 2 نفر به نام‌های «سامان ابراهیمی» و «هیوا صادقی» کشته شده‌اند.

کومله جناح ایلخانی‌زاده همچنین مدعی شد این گروه همه تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع این درگیری انجام داد اما عناصر «زحمتکشان انقلابی کردستان» بر ادامه حمله اصرار داشتند.

کومله کردستان ایران به سرکردگی مهتدی نیز اعلام کرد اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان قصد حمله به پایگاه آنها را داشتند که با پیشدستی کومله کردستان ایران مواجه شدند.

* شکست اتحاد شوم

چهارشنبه هفته گذشته یک روز پیش از درگیری بین 2 گروه کومله بود که حزب زحمتکشان کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های آنها برای اتحاد دوباره 2 حزب کومله به شکست انجامید و به همکاری‌های خود با حزب کومله کردستان ایران پایان می‌دهند. در همین رابطه تعدادی از اعضای رهبری حزب کومله کردستان ایران در اقدامی هماهنگ و طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند پروسه اتحاد 2 جریان کومله شکست خورده است و از این پس چون گذشته تحت نام «کومله زحمتکشان کردستان» به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد، این 2 گروه تروریستی و تجزیه‌طلب در جریان اغتشاشات سال قبل با یکدیگر ائتلاف کردند و اکنون که دیگر خبری از آشوب‌ها نیست، دوباره به جان هم افتاده‌اند.

در نتیجه اتحاد 2 گروه حزب کومله، اعضای رهبری دو طرف تلفیق شدند و قرار بود ارگان‌های حزبی نیز مرحله به مرحله در هم ادغام شوند و با برگزاری یک کنگره مشترک، رهبری جدید حزب متحد را انتخاب کنند. با این حال عبدالله مهتدی با معرفی خود به عنوان رئیس کومله و شرکت در نشست‌ها و ائتلاف‌هایی که با حضور دیکتاتورزاده پهلوی انجام می‌شد، این اتحاد را پیش از سرانجام، نابود کرد؛ این موضوعی است که گروه زحمتکشان کردستان نیز به آن اذعان دارد.

علاوه بر این، گروه دیگری از اعضای کومله که به جریان رضا کعبی، از اعضای رهبری حزب کومله نزدیک هستند اعلام کرده که در اعتراض به «سیاست تسلیم، مماشات عبدالله مهتدی با پهلوی و فاشیسم» از حزب جدا خواهد شد.

امجد حسین‌پناهی، از اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان نیز در توئیتی با اشاره به «شکست اتحاد 2 حزب کومله»، دلیل آن را «اتخاذ سیاست‌های اشتباه توسط عبدالله مهتدی و همراهی با جریان‌های راست افراطی به جای جریان‌های آزادی‌خواه و دموکراتیک» اعلام کرد.

زحمتکشان کردستان، مهتدی را به «همپیمانی با نیروهای راست»، «عدم برگزاری کنگره مشترک» و «اتخاذ سیاست‌های نادرست» متهم می‌کنند.

* میانجیگری حزب دموکرات برای کاهش تنش‌ها

در پی درگیری 2 شاخه کومله در کردستان عراق که 2 کشته و 2 زخمی بر جا گذاشت، حزب دموکرات کردستان ایران از دیگر گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب نقش میانجیگری برای صلح دو طرف را بر عهده گرفت. در همین رابطه رسانه رسمی کومله (کردستان ایران) در اطلاعیه‌‍‌ای اعلام کرد به دنبال درگیری‌های روز پنجشنبه، هیاتی مشترک متشکل از رهبری حزب دموکرات کردستان ایران و رهبری کومله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) به منظور پایان دادن به تنش پیش آمده و آرام کردن وضعیت با هر دو طرف درگیر و  مورد منازعه نشستی برگزار کردند.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305210

مهمترین اخبار ایران و جهان: