نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 01:08

هشدار بازیگر «گرگ‌و‌میش» نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای

کریستین استورات بازیگر مجموعه فیلم‌های «گرگ‌و‌میش» با اعلام حمایت خود از مستند «چگونه مانع جنگی هسته‌ای شویم» به کارگردانی پائول جی درباره اسناد منتشرشده پنتاگون توسط دنیل السبرگ، نسبت به خطر روز‌افزون جنگ هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «ما آنقدر به تهدید قریب‌الوقوع نابودی هسته‌ای عادت کرده‌ایم که این موضوع به ندرت در زندگی روزمره‌مان جایی دارد.» استورات این سخنان را در مراسم خیریه‌ای برای فیلم «چگونه مانع جنگی هسته‌ای شویم» که اقتباسی از کتاب «ماشین آخرالزمان» است، بیان کرد.

«اما وقتی بحرانی جدید یا خطری قریب‌الوقوع ما را برای لحظه‌ای از خواب غفلت می‌پراند، حقیقتاً جنون زندگی در وضعیتی نزدیک به یک آرماگدون واقعی را درمی‌یابیم.»

السبرگ هشدار می‌دهد که زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده و روسیه همچنان تهدیدی بسیار بزرگ برای صلح جهانی هستند و یک جنگ هسته‌ای تمام‌عیار همچنان می‌تواند ظرف چند دقیقه شروع شود.

استورات که در این مستند حضور دارد با انعکاس سخنان السبرگ تاکید کرد که جهان به شکل خطرناکی به یک «درگیری هسته‌ای» نزدیک می‌شود؛ شاید نزدیک‌تر از دوران جنگ سرد.

بازیگر «خریدار شخصی» و «ابرهای سیلس ماریا» با قدردانی از این افشاگر که در ژوئن ۲٠۲۳ در سن ٩۲ سالگی درگذشت، هشدار داد: «این فیلم زنگ خطر در خصوص این تهدید را به صدا در می‌آورد؛ اما در عین حال راه‌حل‌ها و اقداماتی را که می‌تواند مانع چنین فاجعه‌ای شود را نیز نشان می‌دهد.»

السبرگ در دولت نیکسون کپی‌هایی از اسناد سری پنتاگون و سایر اسناد محرمانه هسته‌ای را تهیه کرد و در اختیار رسانه‌ها قرار داد. او توسط واشنگتن متهم به نقض «قانون جاسوسی» شد اما این پرونده به دلیل اقدام غیرقانونی دولت در جمع‌آوری مدارک مختومه شد.

«اگر در مورد این موضوع [سلاح‌های هسته‌ای] صحبت نکنیم، انگار هیچ‌چیز دیگر برایمان اهمیت ندارد — نه عدالت اجتماعی، نه محیط زیست، نه راه‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز، نه فیلمهایی که می‌سازیم و نه آدمهایی که دوست داریم — هیچ‌چیز در یک برهوت آخرالزمانی پساجنگ هسته‌ای اهمیت ندارد.» استورات هشدار داد.

از جنگ جهانی دوم که آمریکا از بمب اتم استفاده کرد تا به امروز همواره هراس از تکرار چنین رفتاری وجود دارد و به رغم نگرانی‌های بین‌المللی اما روز به روز بر شمار کلاهک‌های اتمی افزوده می‌شود.

روسیه بین کشورهای برخوردار از این نوع سلاح‌ها در جایگاه نخست قرار دارد. تخمین‌ها از شمار سلاح‌های هسته‌ای روسیه متفاوت است اما بسیاری بر این باورند که مسکو بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد ولی این کشور هرگز از سلاح هسته‌ای در حمله به جایی استفاده نکرده‌است تنها در سال ۱۹۴۹ اولین بمب اتم خود را در مناطق دورافتاده قزاقستان آزمایش کرد.

مقامات روسیه نیز همواره تاکید کرده‌اند جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و نباید هرگز روی دهد.

بعد از روسیه، آمریکا با حدود ۵ هزار و ۵۵۰ سلاح هسته‌ای در جایگاه دوم قرار دارد. تا امروز، ایالات متحده تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جنگ استفاده کرده‌است. روز ۶ اوت ۱۹۴۵ یک بمب اورانیومی به نام «پسر کوچک» (Little Boy) در هیروشیمای ژاپن فرود آمد که طبق برآوردها، ۱۴۰ هزار کشته بر جا گذاشت. این کشور بمب دوم به نام «مرد چاق» (Fat Man) را سه روز بعد در ناکازاکی انداخت که ۷۴ هزار کشته دیگر در پی داشت.

بسیاری از سیاستمداران آمریکایی هشدار داده‌اند دولت جو بایدن، با اقدامات خود در اوکراین، مردم ایالات متحده و کل جهان را برای شروع یک جنگ هسته‌ای تحت فشار قرار داده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608810

مهمترین اخبار ایران و جهان: