نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 17:59

احتمال عدم تغییر سیاست نفتی اوپک پلاس

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، بعید است اوپک پلاس سیاست فعلی کاهش تولید خود را تغییر دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، رویترز به نقل از 4 منبع آگاه نوشت، بعید است اوپک پلاس در نشست چهارشنبه آینده، سیاست فعلی کاهش تولید خود را تغییر دهد، زیرا کاهش کمتر و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت نفت می‌شود.

وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در 4 اکتبر نشست خواهد داشت. این هیات که کمیته نظارت مشترک وزیران نامیده می‌شود، می‌تواند در صورت لزوم خواستار برگزاری نشست کامل اوپک پلاس شود.

قیمت نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه نزدیک شده است که بالاترین میزان از سال 2022 به شمار می‌رود؛ این افزایش قیمت به علت کمی عرضه ناشی از کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تقاضا بوده که از نگرانی در مورد تورم بالا و رشد اقتصادی ضعیف پیشی گرفته است.

4 منبع آگاه در اوپک پلاس که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند، در نشست احتمالا هیچ تغییری در سیاست کنونی ایجاد نخواهد شد.

یکی از این منابع آگاه گفت: «در هیچ موردی بحث و گفت‌وگو نخواهد شد. این یک نشست عادی با تاکید بر توافق اوپک پلاس خواهد بود.»

موضوع مورد توجه در این نشست بروزرسانی برنامه‌های کاهش تولید عربستان و روسیه خواهد بود. آنها در 5 سپتامبر کاهش 1.3 میلیون بشکه‌ای در روز را تا پایان سال تمدید کردند و اعلام کردند، در مورد این رقم به صورت ماهانه بررسی خواهند کرد.

با توجه به افزایش قیمت نفت، برخی از تحلیلگران گفتند، احتمالا عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را کم خواهد کرد. بقیه هم انتظار دارند که این کاهش تا سال 2024 تمدید شود.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان که ریاست کمیته نظارت مشترک وزیران را بر عهده دارد، اوایل ماه گذشته گفت، کاهش تولید اوپک پلاس برای ثبات بازار نیاز است و هدف قیمت نفت نیست.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1521810

مهمترین اخبار ایران و جهان: