نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 12:46

همایش «ضرورت فلسفه در دنیای امروز» در گناباد برگزار شد

گناباد ـ همزمان با روز بزرگداشت فیلسوف و حکیم بزرگ ملاصدرا پایه‌گذار حکمت متعالیه، همایش «ضرورت فلسفه در دنیای امروز» در تالار شهید دکتر چمران گناباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی گوهری، مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) گناباد صبح دوشنبه در این همایش که با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران برگزار شد، شناسایی و پاسخ به نیازهای روز در بستر فلسفه صدرایی را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) گناباد بیان کرد: پاسخ به چالش‌های عقلی و اعتقادی نسل جدید دغدغه مهمی است که باید در این راستا گام برداریم.

وجود حجت خدا در زمین یک اعتقاد ضروری در مذهب است

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد موسوی بایگی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم به عنوان یکی از سخنرانان این همایش، فلسفه را یک مجموعه معرفتی و شناختی از حقایق عالم هستی معرفی و اظهار کرد: وجود حجت خدا در زمین یک اعتقاد ضروری در مذهب است که دلیل عقلی و فلسفی نیز دارد و همواره تا انسان بر روی زمین وجود دارد حجت الهی نیز وجود خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه اولین انسان خودش حجت خدا بوده و بعد او هم این سلسله ادامه داشته است، تصریح کرد: در هیچ زمانی از تاریخ بشر نبوده است که زمین خالی از حجت باشد اما درجات و مراتب آنها متفاوت است.

وی با بیان اینکه از نظر دین ما بالاترین و کامل‌ترین پیامبران حضرت محمد (ص) است، گفت: بعد از حضرت محمد (ص) نیز پیامبری نیست که وحی بگیرد و پیامبر اسلام هرچه که برای هدایت بشر لازم بوده را آورده است.

موسوی بایگی با بیان اینکه تمام شدن وحی و نبوت به معنای اتمام دامنه حجت خدا نیست بلکه دلیل ضرورت هر کدام متفاوت است، تصریح کرد: در گذشته پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) و در سطوحی پایین‌تر دانشمندان و حکیمان را به عنوان الگوی رفتاری معرفی می‌کردند ولی امروز به دلایل مختلف برای لایه‌های زیادی از جوانان سلبریتی ها الگو شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی حتی صفحات مجازی ناشناس برای برخی الگو شده است، گفت: نتیجه این امر ایجاد یک انحطاط مفرط در انتخاب الگوها شده است.

وی با بیان اینکه امروز توجه به حس و لذات حسی به صورت شدیدی نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: حس گرایی مفرط از جمله خصوصیاتی است که نسبت به زمان گذشته شدت بیشتری یافته است.

موسوی بایگی با تاکید بر اینکه باید جوان را از درون قانع کرد، گفت: جوان اگر فهم عمیقی پیدا کند به طور قطع نگرش او نیز تغییر خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: اگر انسان با دلایل عقلی به عظمت و ابتهاجی که در عوامل مافوق طبیعت وجود دارد برسد، هرگز مرعوب پیشرفت‌های جزئی نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد فربهی، مدرس دانشگاه و استاد حوزه علمیه قم هم به صورت مجازی در این همایش سخنرانی کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1229898

مهمترین اخبار ایران و جهان: