نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 09:01

روایت دهه سوم محرم در استان تهران/از نمایش ها تا هیئات عزاداری

تهران- دهه سوم محرم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، که عاشقان اباعبدالله(ع) در این روزها به طرق مختلف به سید و سالار شهیدان ابراز ارادت کردند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همزمان با دهه سوم محرم و شهادت امام حسین (ع) دوستداران آن حضرت و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت آئین‌های مختلف عزاداری را در مساجد و هیئات عزاداری در سطح استان تهران برگزار می‌کنند.

امام حسین (ع) درس آزادی و آزادگی به ما داد

در مسجد حضرت رقیه (س) گلستان عزاداری‌های باشکوهی در این خصوص برگزار می‌شود و مؤمنین بهارستان هم نوا با مرثیه سرایان و مداحان در غم شهادت امام حسین (ع) عزاداری کردند.

یکی از عزاداران در این مراسم به خبرنگار مهر گفت: آن احساسی که قیام امام حسین (ع) از نگاه آزادگی و مقابله با ظلم دارد، سبب می‌شود، تا روحیه مقابله با ظلم و ایستادن در برابر ستم و زیاده خواهی ها در ارادتمندان آن حضرت شکل بگیرد.

وی که محمد نام داشت، افزود: امروز عظمت اسلام به دلیل قیام سرخ امام حسین (ع) است، که بعدها به قیام سبز حضرت مهدی (عج) خواهد انجامید.

مردمی که از مولای خود درس آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم تا پای جان را آموخته اند، در دهه سوم محرم در هیأت عزاداری رزمندگان اسلام پاکدشت در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) به عزاداری و سوگ سید و سالار شهیدان پرداختند.

آئین‌های پرشور عزاداری دهه سوم در پاکدشت

در این هیأت نصرالله بیات و وحید بیات به مدیحه سرایی پرداخته و حجت الاسلام خداپرست امام جمعه موقت شریف آباد به سخنرانی پرداخت.

یکی از شرکت کنندگان در این هیأت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر سال با اینکه دشمنان سعی در کمرنگ کردن عزاداری‌های سید و سالار شهیدان را دارند، می‌بینیم، که نور عزای حسینی هر روز پر فروغ تر می‌شود.

وی گفت: امام حسین (ع) آزادگی و آزادمردی و رشادت را به همه ما آموخت و دلیل اینکه هر سال مراسم عزاداری با شکوه تر برگزار می‌شود، این است، که همه شیعیان تا ظهور حضرت مهدی (عج) عزادار و خونخواه اباعبدالله الحسین (ع) خواهند بود و راه عزاداری را ادامه خواهند داد.

روایت دهه سوم محرم در استان تهران/از نمایش ها تا هیئات عزاداری

شرکت کنندگان در آئین عزاداری و روضه و زیارت عاشورا در مسجد امام حسین (ع) پاکدشت نیز در هر روز صبح در رثای شهادت سومین پیشوای مسلمانان و یاران باوفای آن امام و غم اسارت اهل بیت امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و این مراسم تا پایان محرم ادامه خواهد داشت.

«اسیران عشق» ۴ شب در پیشوا به نمایش درآمد

نمایش «اسیران عشق» نیز در دهه سوم محرم، به مدت چهار شب و تا جمعه ۲۰ مرداد ماه در صحن مطهر امام زاده جعفر (ع) پیشوا بر روی صحنه رفت، این نمایش که با استقبال مردم مؤمن پیشوا مواجه شد، غم و سختی‌های روز عاشورا و پس از آن در اسارت اهل بیت علیهم السلام را به نمایش گذاشت.

یکی از بانوان تماشاچی این سوگواره به خبرنگار مهر گفت: از بچگی یک پای ثابت مجالس عزای حسینی (ع) بودم و همواره این شور و حال مرا شیفته خود می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرای این سوگواره‌ها واقعاً سخت است و باید برای اجرا عاشق باشی، گفت: یکی از تماشاگران آنچنان تحت تأثیر سوگواره قرار گرفته بود و می‌گریست، که این حزن و اندوه را در بین تمام تماشاچی‌ها چند برابر کرد و همه با هم ناله سر داده و بر مظلومیت این خاندان گریستیم.

اجرای سوگواره نمایشی «چهل منبر» در شمیرانات

سوگواره نمایشی «چهل منبر» نیز همزمان با روز شنبه ۲۱ مرداد ماه و در دهه سوم ماه محرم در میدانگاه امامزاده صالح (ع) تجریش اجرا شد.

«چهل منبر» یکی از آئین‌های عزاداری عاشورا در ایران است، که با عنوان سوگواره نمایشی در ۴۰ نقطه شهر تهران در حال اجراست و روایتی است که از محرم سال ۶۱ هجری قمری و حادثه کربلا شروع و به سال ۶۱ هجری شمسی و عملیات رزمندگان دفاع مقدس در کانال کمیل می‌رسد.

این سوگواره با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی ایثار و جهاد، هشت سال دفاع مقدس و… با احیای سنت حسنه تعزیه خوانی و چهارپایه خوانی به اجرا در آمد.

دمام نوازی، نمایش، روایت‌گری، شعر آئینی، چهارپایه خوانی ۵ بخش سوگواره نمایشی «چهل منبر» است که با حضور هشت بازیگر اصلی و ۱۰ دمام نواز برای مخاطبان در این میدانگاه واقع در ضلع جنوبی میدان تجریش اجرا شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1442891

مهمترین اخبار ایران و جهان: