نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 21:30

۲۱ طرح پیشنهادی همکاری در تفاهم‌نامه اردبیل با چینگ‌های چین ارائه شد

استاندار اردبیل گفت: در تفاهم‌نامه اخیر استان اردبیل با استان چینگ‌های کشور چین، توافقاتی برای افزایش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت، انرژی‌های نو و عمران شهری بین دو استان صورت گرفت و ۲۱ طرح پیشنهاد شد که روند همکاری برای اجرای این طرح‌ها پس از بررسی‌های لازم و کارشناسی مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هفته گذشته در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌ی اقتصادی ایران و چین، نشست مذاکراتی میان مسؤولان ارشد استانهای اردبیل جمهوری اسلامی ایران و چینگ‌های جمهوری خلق چین در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار و ظرفیت‌ها و نحوه تعامل میان دو طرف بررسی شد.

سیدحامدعاملی، استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در تفاهم‌نامه اخیر استان اردبیل با استان چینگهای کشور چین، اجرای ۲۱ پروژه سرمایه‌گذاری مشترک در حوزههای گردشگری، کشاورزی، صنعت، انرژی‌های نو و عمران شهری بین دو استان پیشنهاد شد که روند همکاری برای اجرای این طرح‌ها پس از بررسی‌های لازم و کارشناسی مشخص خواهد شد.

وی افزود: یکی از استان‌های دارای ظرفیت‌های بالا در کشور چین، استان چینگ‌های است و ظرفیت‌هایی که این استان دارد زمینه‌هایی را برای همکاری‌های مشترک برای اردبیل و این استان فراهم می‌کند.

توسعه بخش کشاورزی از مفاد تفاهم‌نامه اردبیل با چینگ‌های

استاندار اردبیل بیان کرد: حوزه کشاورزی یکی از موارد بسیار مهم مشترک بین دو استان اردبیل و چینگ‌های بوده و هر دو استان ظرفیت‌های بسیار بالایی در این بخش دارند و با توجه به نیاز استان اردبیل برای توسعه بخش کشاورزی به خصوص افزایش میزان بهره وری و توسعه محصولات گلخانه‌ای، تفاهم نامه‌ای در این راستا به امضا رسید.

عاملی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه همکاری در حوزه عمران شهری عنوان کرد: حوزه عمران شهری و پسماند و حمل و نقل شهری نیز دیگر بخش مهم مورد توافق در این تفاهم نامه بوده و باتوجه به نیاز استان اردبیل برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در این بخش و استفاده از تجربیات سایر کشورها، تفاهم نامه‌ای در راستای انجام طرح‌های مشترک در این حزوه نیز امضا شد.

بررسی ایجاد شهرک مشترک انرژی خورشیدی اردبیل و چینگ‌های چین

وی با اشاره به توافق برای ایجاد شهرک مشترک انرژی خورشیدی بیان کرد: یکی دیگر از موارد بسیار مهم، بحث توسعه انرژی‌های نو است. با توجه به اینکه اردبیل به لحاظ شرایط جغرافیای خاص خود و میزان نور خورشید تابشی، مدت زمان تابش، میزان دما و... زمینه استفاده از انرژی خورشیدی را دارد؛ بررسی امکان ایجاد شهرک انرژی خورشیدی مشترک در اردبیل مورد توافق طرفین قرار گرفت.

توسعه صنعت پاک گردشگری/فراهم‌سازی زمینه حضور گردشگران خارجی در استان اردبیل

استاندار اردبیل ادامه داد: توجه به توسعه گردشگری در استان اردبیل از دیگر موارد مهم در این توافق بود و استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم گردشگری در منطقه است و همه ساله میزبان پذیرای مسافران داخلی و خارجی هستیم.

عاملی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های کشور چین، بحث توسعه توریسم یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم ما بوده و تفاهم‌نامه همکاری برای تبادل گردشگران و حضور گردشگران چینی در اردبیل امضا شد.

وی با اشاره به لزوم تامین زیرساخت‌های گردشگری در استان اردبیل گفت: این موضوع مسؤولیتی را بر گردن ما می‌گذارد و آن هم توسعه زیرساخت‌ها و فراهم‌سازی زمینه حضور گردشگران در کشور و استان اردبیل است. گردشگری در بحث ارزآوری تابع محدودیت‌ها نیست و اگر بتوانیم این صنعت پاک که ارزآوری بالا و زمینه اشتغال‌زایی بالایی دارد را توسعه دهیم، در پیشرفت استان و منطقه بسیار موثر خواهد بود.

عاملی بیان کرد: استان اردبیل ظرفیت های بسیار بالایی در اکو توریسم، توریسم ورزشی، توریسم تاریخی، توریسم درمانی دارد و باید با تامین زیرساخت های لازم از این ظرفیت ها نهایت استفاده را ببریم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه طرفین توافق کردند که در این زمینه‌ها همکاری‌های مشترکی داشته باشند و شرکت های توریستی و گردشگری اردبیل میزبان گردشگران چینی خواهد بود.

وی گفت: استان اردبیل ظرفیت میزبانی و پذیرایی سالانه ۱۰ هزار گردشگر خارجی را داراست و لذا باید زیرساخت و بستر های لازم برای استفاده از این فرصت را فراهم کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422503

مهمترین اخبار ایران و جهان: