نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 16:23

حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌حل نیست

وزیر امورخارجه با بیان اینکه حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌حل نیست، گفت: معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه، اظهار داشت: شهادت امام حسین (ع) را تسلیت عرض می‌کنم. در جریان این سفر علاوه بر فیصل مقداد، وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونین سوریه حضور دارند که همزمان با نشست و گفتگو با فیصل مقداد، نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی دو کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مشترک ما در این دیدار پیگیری توافق رؤسای جمهور دو کشور در جریان سفر رئیسی به دمشق بود.

وزیر امورخارجه گفت: در این سفر توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، افزایش تعداد پروازهای دو کشور از جمله موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته است.

وی گفت: در بخش دیگر گفتگوهای امروز در خصوص آخرین تحولات مرتبط با سوریه و موضوعات بین المللی تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری مستمر وزرای کابینه در دو کشور شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو کشور هستیم.

امیرعبداللهیان گفت: به موازات توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته بین دو کشور است. برای پیگیری دقیق‌تر و مستمر رؤسای جمهور دو کشور و بهره‌مندی دو کشور از منافع همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کمیته مشترک اقتصادی، کمیته علم و فناوری، کمیته مالی و کمیته حقوقی پیگیر موضوعات فیمابین هستند.

وی افزود: در خصوص آخرین تحولات مرتبط با سوریه و منطقه و برخی موضوعات بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه گفت: عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و عملیات تروریستی در پاکستان را به ملت و دولت دو کشور تسلیت می‌گویم و این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: باید زنگ خطری که در تحرکات تروریستی به صدا در آمده را باید جدی بگیریم و به اقدامات منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: ایران به تلاش‌ها و حمایت‌های خود برای تحقق صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت. تحولات مرتبط با نشست آستانه را مورد توجه قرار دادیم. اخیراً نشست بیستم کارشناسان ارشد آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌های نشست در سطح وزرای خارجه و رؤسای جمهور چارچوب آستانه در دستورکار مشترک همه طرف‌ها قرار دارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سرزمین سوریه و تداوم این حملات را صریحاً و قویاً محکوم می‌کنیم. این رژیم اصلی ترین منبع بی ثباتی در منطقه است. این رژیم بقای تصنعی خود را ناشی از جنگ افروزی در منطقه می‌داند.

وزیرامور خارجه گفت: حاکمان جعلی رژیم صهیونیستی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی پاسخ نخواهد بود.

وی تاکید کرد: منطقه نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی بی تفاوت نبوده و نخواهد بود.

وی بیان کرد: ایران قطعاً از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند و معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه افزود: نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به خوبی درک می‌کنیم ولی معتقدیم حضور نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست.

وی ادامه داد: چارچوب نشست‌های چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان نیروهای اشغالگر آمریکایی جز تشدید ناامنی در سوریه و حمایت از تروریست‌ها در ادلب دستاورد دیگری در منطقه نداشتند و خروج فوری نیروهای نظامی و اشغالگر آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات و امنیت این منطقه می‌دانیم.

وی افزود: بر بازگشت فوری و امن آوارگان سوری به مناطق قبلی خود تأکید داریم و معتقدیم برخی کشورها وطرف‌های غربی که مانع بازگشت آوارگان هستند و با بودجه‌های سازمان ملل آنها را به تشویق در ماندن بیرون از سوریه می‌کنند باید به بازگشت آوارگان کمک کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420147

مهمترین اخبار ایران و جهان: