نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 23:21

سازمان ملل: تاکنون ۴۰ هزار تن از اتباع خارجی از سودان گریخته‌اند

کمیساریای عالی امور پناهندگان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها و خشونت در سودان، تاکنون ۴۰ هزار تن از اتباع غیر سودانی خارطوم، پایتخت سودان را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیساریای عالی امور پناهندگان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها و خشونت در سودان، تاکنون ۴۰ هزار تن از اتباع غیر سودانی خارطوم، پایتخت سودان را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه جمعه گزارش داد که کمیساریای عالی امور پناهندگان با انتشار اطلاعیه‌ای با بیان اینکه تاکنون از زمان آغاز درگیری‌ها ۴۰ هزار تن از اتباع سایر کشورها از خارطوم خارج شده‌اند افزود که بسیاری از اتباع خارجی برای ترک سودان به اردوگاه‌های پناهندگان سازمان ملل متحد در ایالت «النیل الأبیض»، «القصارف» و «کسلا» پناه برده‌اند.

«فتحی کاسینا»، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در سودان با ارائه آماری اعلام کرد که از مجموع ۴۰ هزار تبعه غیر سودانی، ۳۳ هزار نفر از اتباع سودان جنوبی، ۲ هزار نفر از پناهجویان کشور اتیوپی و ۵ هزار تن نیز از اتباع اریتره هستند.

به نوشته اسپوتنیک، بر اساس گزارش‌های آماری سازمان ملل متحد، تعداد اتباع خارجی موجود در سودان بالغ بر بیش از ۱.۳ میلیون نفر است که از این تعداد، ۸۰۰ هزار نفر از آنان از اتباع سودان جنوبی به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، «فولکر تورک» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد با ناامن خواندن شرایط جاری در سودان، شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع را متهم به آواره ساختن و طرد مردم از منازل خود در محله‌های پرجمعیت پایتخت سودان در جدال با نیروهای ارتش طی هفته‌های جاری کرد.

وی با بغرنج خواندن اوضاع در خارطوم اعلام کرد: «چپاول، باج گیری، کمبود مواد غذایی، دارو، سوخت، برق، آب و دسترسی به خدمات پزشکی و مالی شرایط در مناطق درگیری را بحرانی کرده است.»

به گزارش وزرات بهداشت سودان، از زمان آغاز درگیری در ۱۵ آوریل ماه جاری (شنبه ۲۶ فروردین) تاکنون دست‌کم ۵۱۲ نظامی و غیر نظامی کشته شده‌اند و ۴۲۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

گفتنی است، بامداد ۱۵ آوریل جاری در خارطوم، پایتخت سودان و شهرهای مختلف این کشور بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع درگیری‌های مسلحانه رخ داده و تاکنون ادامه دارد.

روز شنبه گذشته تخلیه شهروندان کشورهای خارجی از سودان که صحنه درگیری ارتش و شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع این کشور است، آغاز شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1174603

مهمترین اخبار ایران و جهان: