نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 07:04

موفقیت‌ ستاد تالیف قلوب در جلب رضایت طرفین دعوی

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان از فعالیت ستاد تالیف قلوب با هدف ترویج صلح و سازش خبر داد و گفت: اخذ رضایت در پرونده‌های منجر به قتل عمد، حبس‌زدایی و تحکیم بنیاد خانواده از اهداف آن است و موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

سیدهادی مصطفوی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به نحوه بهره‌مندی شهروندان از خدمات مرکز توسعه حل اختلاف اظهار کرد: مراجعه به شوراهای حل اختلاف در راستای مصالحه و تنظیم گزارش اصلاحی پیرامون اختلاف و دعاوی، مراجعه به کمیته مصلحین مساجد قبل از تشکیل پرونده قضایی و استفاده از خدمات شمیم رضوی مستقر در بقاع متبرکه در پرونده‌های خانوادگی شماری از این خدمات است.

وی با بیان اینکه عذرخواهی متهم یا محکوم در مرجع انتظامی، محاکم و دادسراها و زندان‌ها با تکمیل فرم معتذرین خدمت دیگر است افزود: استفاده از ستاد صبر به منظور جلب رضایت، مراجعه به وکلای مصلح در راستای طرح صلح دعاوی و مراجعه به داوری و میانجیگری در موارد قانونی و داوران مورد تایید مرکز توسعه حل اختلاف خدماتی است که در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان یادآور شد: ستاد صبر به معنای صلح، بخشایش و رضایت با تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی گامی استوار در ترویج فرهنگ بخشش است.

وی با تاکید بر اینکه ستاد تالیف قلوب نیز با اهداف ترویج صلح و سازش از سال ۹۸ در ۱۸ حوزه قضایی استان فعال شده است متذکر شد: اگرچه ترویج اخذ رضایت در پرونده‌های منجر به قتل عمد، اصلاح ذات‌البین، حبس‌زدایی و تحکیم بنیاد خانواده در این ستاد مد نظر است که موفقیت‌های چشمگیری نیز داشته است.

مصطفوی با بیان اینکه در ساختار تشکیلاتی ستاد قلوب کمیته‌هایی با عنوان مصلحین و معتذرین با اهداف مشخص تعریف شده است ادامه داد: اهداف کمیته مصلحین به استفاده حداکثری از ظرفیت مردمی مساجد در حل و فصل دعاوی و جلوگیری از طرح دعاوی متعدد در محاکم که سبب اطاله دادرسی شده خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از جایگاه مساجد از نظر کمی و کیفی، ایجاد ارتباط موثر با نهادهای مربوطه به منظور آسیب‌شناسی و پیشگیری از وقوع جرایم از اهداف دیگر است گفت: کمیته معتذرین با هدف تشویق افراد به عذرخواهی و پذیرش پوزش راه‌اندازی شده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان با تاکید بر اینکه طرح وکلای مصلح نیز در تمام حوزه‌های قضایی استان اجرا شده است تصریح کرد: وکلای دادگستری ابتدا در سامانه‌ای که تدارک دیده شده ثبت نام می‌کنند و پس از تاییدیه‌های لازم وکلای مصلح قبل از رسیدگی در محاکم قضایی طرفین را به صلح و سازش دعوت می‌کنند.

وی در پایان به طرح شمیم رضوی اشاره کرد و افزود: در راستای فرامین مقام معظم رهبری، تحکیم خانواده، اجرای سند تحول قوه قضاییه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی از طریق صلح و سازش ترتیبی اتخاذ شده که قبل از تشکیل پرونده در محاکم، خانواده با ارجاع افراد در قالب طرح شمیم رضوی به هیات‌های تخصصی صلح سعی در حل و فصل اختلافات می‌شود.

پایان پیام/ ۸۹۰۳۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1306847

مهمترین اخبار ایران و جهان: