نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 15:21

قبیله گرایی آفت انتخابات ایلام

جو قبیله گرایی در فضای انتخابات استان ایلام تبدیل به یک آفت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و مقدمات آن از ماه‌های ابتدایی سال فراهم شده است، و تمامی مسئولین ذی‌ربط استانی در حال تلاش و تکاپو در راستای هرچه بهتر برگزار کردن این مراسم هستند؛ به همین منظور در گفت‌وگو با بهمن یاری مدرس دانشگاه و فعال سیاسی به بررسی وضعیت انتخابات امسال پرداختیم.

 انتخابات مجلس چقدر تاثیر در نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت؟ 

مشارکت سیاسی یکی از شقوق و همبسته با مردم سالاری است. برای اینکه نظامی ویژگی مردم سالاری داشته باشد باید بزرگترین شمار مردم در صورت بندی قدرت و امور عمومی و سیاست مشارکت داشته باشند. مردم سالاری نیز در درون خود، مؤلفه هایی چون حاکمیت قانون، خیر عمومی، برابری، حقوق فطری، اصالت فرد و احترام به حقوق اساسی انسان ها را دارد. فقدان و کم رنگ بودن مشارکت در نهایت منجر به تداوم و تقویت حکومت غیرمردم سالار خواهد شد. در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت سیاسی مردم به منزلة رأی به تحقق و برپایی حکومت است. اهمّیت و وجوب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا بدان حد بوده است که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در سخنرانی های خویش از آن یاد کرده اند و مشارکت مردم را هم حق و هم تکلیف برشمرده اند و از آن به عنوان ضامن حفظ اسلام، کشور، استقلال و آزادی ملت دانسته اند.

به نظر شما چه کسانی در این انتخابات منتخب مردمی خواهند شد؟ 

نکته که انتخابات امسال را از انتخابات سال های گذشته متمایز کرده است این است که تصمیم گیری مهم برای انتخابات جریان جدیدی در پیش گرفته است، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم دنیایی است که راه خود را از سنت ها جدا کرده و به سمت مدرنیته می رود. 

دنیای مدرنیته ابزار و چاربوب های بخصوص خود را دارد و انسان‌های این دنیا ایده آل تر فکر می کنند و به دنبال انتخابات ایده آل تر هستند که در این زمان افرادی انتخاب خواهند شد که بتواند بهتر زبان جامعه مخاطب خود را درک کنند.

حضور مردم را در انتخابات امسال پیش بینی می کنید ؟ 
در نظر بنده موج انتخابات هنوز در ایلام اتفاق نیفتاده است و هم اکنون نیز برای شروع این موج دیر شده است. ما در انتخابات سال ۹۸ مشاهده کردیم که موج انتخابات در سال ۹۷ آغاز شد. 

امیدواریم که در انتخابات امسال با حضور حداکثر مردم در پای صندوق های رای مواجه شویم. 

نظر شما به جو قبیله گرایی در فضای انتخابات استان چیست؟ 

متاسفانه سیاسی ترین افراد موجود در استان در لحظه آخر انتخابات به صورت قبیله ایی رای خود را انتخاب می کنند و این روند باعث الگو برداری مردم نیز خواهد شد. قبیله گرایی آفت انتخابات در ایلام شده است. 

راه علاج استان در انتخابات مجلس رجوع به جوان گرایی است یعنی افرادی انتخاب شوند که دارای روحیه جوان و فکر جوان، ودارای تجربه و دانش مجلس است. 

صحبت های پایانی با کسانی که منتخب مردم خواهند شد چیست؟ 

استان ایلام بیشترین فاصله را با توسعه و پیشرفت دارد افرادی که برای انتخابات منتخب خواهند شد باید برای رسیدن استان به توسعه تلاش کنند. 

نمایندگان مجلس باید مسائل و مشکلات استان را مقدم بر خودشان بدانند و از استعداد ها و پتانسیل های استانی در جهت پیشرفت استفاده نمایند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1553103

مهمترین اخبار ایران و جهان: