نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 11:16

طبیعت شهرستان بردسکن؛ گنجینه ای از گیاهان دارویی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: طبیعت شهرستان بردسکن گنجینه ای از گیاهان دارویی را در دل خود جای داده است و منطقه‌ای بسیار مناسب برای رشد و تولید گیاهان دارویی است.

حمید رضا اقبالی در گفت و گو با خبرنگار فارس در بردسکن، اظهار کرد: مراتع بردسکن از لحاظ اقلیمی، خاک شناسی و فیزیوگرافی شرایط مناسبی برای رشد و پرورش گیاهان دارویی فراهم کرده است.

وی گفت: با فرآیند بارش و مهیا شدن شرایط، گیاهان دارویی از جمله بومادران، استخودوس، زوفا، کما آنغوزه، باریجه و آویشن کوهی، نعناع، آویشن، گل گاوزبان، بابونه، زیره سیاه، مریم گلی و... در مراتع بردسکن مشاهده می شود.

وی افزود: با توجه به وجود پتانسیل بسیار خوب از نظر رویش گیاهان دارویی و وجود نیروی کار مناسب در روستاها، ایجاد کارگاه های محلی، فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی می تواند تاثیر مهمی در اشتغال زایی و ارتقا معیشت روستانشینان داشته باشد و از همین رو می تواند تقویت مشارکت مردمی محلی در حفاظت از رویشگاه های طبیعی را به دنبال داشته باشد.

کمبود بذر مناسب برای کاشت، امری ضروری است

اقبالی ضمن اشاره به کمبود بذر مناسب برای کاشت و تولید گیاهان دارویی، افزود: مراتع به عنوان رویشگاه های اصلی ذخایر ژنتیکی گیاهان مورد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تامین کننده بذر اولیه برای تکثیر و تولید می باشند.

وی با اشاره به جایگاه گیاهان دارویی در شهرستان بردسکن گفت: توسعه تولید و فرآوری این گیاهان می‌تواند به رشد اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه کمک کند ودراین راستا فرمانداری و دیگر دستگاه های اداری برای حمایت از سرمایه گذار همه پای کار هستند.

اقبالی به شرکت تخصصی فراگیر منابع طبیعی و آبخیزداری که در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده است اشاره کرد و گفت: این شرکت دارای ۴۰ عضو از جمله بهره برداران و فارغ التحصیلان منابع طبیعی بومی شهرستان می باشد.

وی افزود: یکی از فعالیت های این شرکت در بخش تولید گیاهان دارویی می باشد لذا با توجه به جایگاه گیاهان دارویی در بردسکن فعالیت شرکت فراگیر منابع طبیعی و آبخیزداری با فعالیت در حوزه توسعه تولید و فرآوری این گیاهان می‌تواند به رشد اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه کمک کند.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی گفت: این شرکت با فعال سازی نهالستان کاظم آباد، زمینه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، تولید گیاهان دارویی و تولید نهال برنامه ریزی های خوبی را ارائه و اجرا نموده است.

اقبالی اظهار داشت: با توجه به وجود بسیاری از نهاده ها در روستاها با ایجاد کارگاه های محلی، فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی می تواند تاثیر مهمی در اشتغالزایی و ارتقا معیشت مرتع داران روستایی داشته باشد و از همین رو می تواند موجب تقویت مشارکت مردمی محلی در حفاظت از رویشگاه های طبیعی شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: با توجه به اینکه برداشت گیاهان دارویی به روش سنتی انجام می شود عموما بقا و پایداری این گیاهان را با مشکل مواجه می نماید که می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به پوشش گیاهی مراتع وارد کند.

پایان پیام/ ۷۰۰۵۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518503

مهمترین اخبار ایران و جهان: