نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 12:36

تدوین طرح تابستانی مهارت/ خراسان جنوبی میزبان مسابقات تراش سنگ

بیرجند- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری تراش سنگ به میزبانی فردوس خبر داد وگفت: برای نخستین بار طرح تابستانی مهارت در استان تدوین شده است.

حسن کامرانی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کار ماهر بوده که این وظیفه را با برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم متناسب با سیاست‌های کلان این سازمان برنامه‌های خوبی را راهبری و مدیریت کرده که در قالب مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای این دوره‌ها را اجرایی کرده است.

ارائه ۴ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان ۱۹ مرکز آموزش در قالب ۱۰۲ کارگاه که بیش از ۵۵۰ رشته آموزشی را راهبری و اجرایی می‌کنیم، افزود: با توجه به نیاز بازار کار و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر شهرستان این دوره‌ها تدوین و کارگاه‌ها مجهز شده و جامعه هدف می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

کامرانی فرد ادامه داد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال در طول سالیان متوالی یکی از ارکان مهم در راستای ایجاد اشتغال مهارت آموزی است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳ هزار نفر در قالب ۴ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی را در استان کسب کردند و در کنار بخش دولتی بخش غیردولتی نیز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش را ارائه داده است.

تدوین طرح تابستانی مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این اداره کل در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی برنامه‌های اوقات فراغت می‌باشد، بیان داشت: در تابستان تمرکز بیشتری بر روی این حوزه بوده و برای ۹ گروه هدف برنامه‌ریزی مدون آموزشی صورت گرفته است.

کامرانی فرد تصریح کرد: یکی از گروه‌های هدف غالب گروه دانش آموزان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هستند که در تابستان برنامه‌ریزی خوبی برای آنها انجام شده است.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار طرحی به عنوان طرح تابستانی مهارتی تدوین شده که این طرح با همکاری سازمان تعاون، کار رو رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بسیج و صدا و سیما اجرایی خواهد شد.

پخش برنامه تلویزیونی مهارت از ۱۵ تیرماه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح اهدافی از جمله توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی، ایجاد زمینه مناسب جهت شناسایی استعداد مهارتی دانش آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنها، کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب و کار در بین دانش آموزان، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی مهارتی بازماندگان از تحصیل، استعداد سنجی الگوی شخصیتی و تأیید مناسب‌ترین شغل با ویژگی‌های فردی متقاضی، معرفی ظرفیت‌های اشتغال موجود در جامعه از جمله مشاغل آینده و آینده مشاغل که مأموریت‌های اصلی ما می‌باشد است.

کامرانی فرد اضافه کرد: جامعه هدف این طرح ویژه سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط خوبی با صدا و سیما رقم خورده است، بیان داشت: این طرح از ۱۵ تیرماه اجرایی و طی تفاهمی که با شبکه آموزش صدا و سیما انجام شده مدرسه تلویزیونی مهارت پخش خواهد شد.

نحوه اطلاع مردم از دوره‌های اوقات فراغت فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در این طرح دانش آموزان، کودکان و نوجوانان می‌توانند در قالب برنامه‌های تلویزیونی آموزش‌های مهارتی را کسب کنند.

کامرانی فرد افزود: نکته ویژه این بوده که دانش آموزان می‌توانند در کنار کسب این مهارت‌ها گواهی نامه این مهارت‌ها را دریافت کنند.

وی بیان داشت: به منظور اطلاع از برنامه‌های اوقات فراغت سازمان فنی و حرفه‌ای مردم می‌توانند به سایت این سازمان مراجعه و یا با تلفن ۳۲۲۵۸۴۴۸ واحد مشاوره اداره کل تماس گرفت و از کم و کیف این دوره‌های آموزشی اطلاع یابند.

شناسایی نخبگان مهارتی از اهداف مهم مسابقات ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش و مهارت آموزی هر ساله مسابقاتی را تحت عنوان مسابقات ملی مهارت را دنبال می‌کند، یادآور شد: هدف این مسابقات شناسایی نخبگان مهارتی و معرفی این ظرفیت‌ها به صنایع و صنوف می‌باشد.

کامرانی فرد با بیان اینکه مسابقات ملی مهارت در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود، اضافه کرد: در نهایت هر دو سال برگزیدگان مرحله کشوری به مسابقات جهانی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته در سال ۱۴۰۰ در رشته مگاترونیک مدال طلای کشوری را مهارت آموزان خراسان جنوبی دریافت کردند.

مدال‌های پرافتخار مهارت آموزان خراسان جنوبی در مسابقات ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از مجموعه ۱۷ نفر که در سطح کشور امکان حضور در مرحله جهانی این مسابقات داشته‌اند دو نفر از خراسان جنوبی بوده‌اند، یادآور شد: سال گذشته نیز این افتخار را مهارت آموزان استان حفظ کردند و دو نفر از بانوان استان موفق به کسب مدال طلا شدند.

کامرانی فرد ادامه داد: هشت نفر از خراسان جنوبی به مسابقات ملی مهارت اعزام شدند که از این تعداد دو نفر مدال طلا، دو نفر در رشته تعمیر خودروهای سنگین مدال برنز، در رشته توسعه نرم افزارها مدال برنز کشوری، در رشته آرایشگری مردانه، طراحی گرافیک و تأسیسات الکترونیک تندیس افتخار را کسب کردند.

وی ادامه داد: ثبت نام برای بیست و یکمین دوره مسابقات ملی مهارت تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.
دومین دوره مسابقات نوجوانان در ۵ رشته مهارتی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه مسابقات نوجوانان نیز طراحی و اجرایی شده است، بیان داشت: امسال دومین سال برگزاری این مسابقات در کشور برگزار و در ۵ رشته برنامه‌ریزی نویسی موبایل، راهکارهای نرم افزار برای تجارت، طراحی گرافیک، طراحی صفحات وب و نقشه کشی است.

کامرانی فرد از برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری تراش سنگ به میزبانی فردوس خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت استان در مورد داشتن سنگ‌های قیمتی این دوره مسابقات به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327676

مهمترین اخبار ایران و جهان: