نیوز سیتی!
25 آبان 1402 - 12:17

سفیر ایران: تعامل حداکثری با منطقه و اعضای شانگهای در کانون سیاست خارجی تهران قرار دارد

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: تعامل و پیوستگی حداکثری با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان شانگهای و حضور موثر در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در کانون سیاست خارجی تهران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «علیرضا حقیقیان» سفیر ایران با «گلناره حسن‌زاده» وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان دیدار و در مورد توسعه تعاملات دوجانبه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، همکاری‌های دو کشور در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای، تبادل تجربیات و فناوری جهت اشتغال جوانان و تربیت نیروی کار فنی برای فعالیت در بخش‌های مختلف اقتصادی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. 

وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان به ظرفیت بالای همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های آموزشی جهت‌ تربیت نیروی متخصص فنی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و صنایع دستی اشاره کرد و تعامل جمهوری اسلامی ایران با تاجیکستان در خصوص آموزش هنرجویان این کشور در بخش‌های مختلف مهارتی و حرفه‌ای را حائز اهمیت دانست.

حقیقیان نیز با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور طی دو سال گذشته در عرصه‌های مختلف و توافقات روسای جمهوری و اسناد امضاشده بین مراجع ذیربط، توانمندی‌های ایران در بخش آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، فناوری و تولید تجهیزات مراکز ذیربط را تشریح و ضرورت افزایش تلاش‌های دو طرف جهت عملیاتی شدن توافقات را لازم به ارزیابی کرد.

سفیر ایران در ادامه فعالیت‌های خود در تاجیکستان، در نشست آکادمی مدیریت دولتی وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با موضوع «نقش امامعلی رحمان در تشکیل و توسعه سازمان همکاری‌های شانگهای»  شرکت و سخنرانی کرد.

حقیقیان در این نشست که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و آکادمی مدیریت دولتی تاجیکستان، مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه» و همچنین سفرای کشورهای عضو سازمان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت : امروز سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین مراکز ژئوپلیتیک، امنیت و توسعه اقتصادی جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین کرد: نقش رئیس جمهور تاجیکستان در تأسیس و شکل‌گیری سازمان همکاری شانگهای و تدوین منشور و اسناد پایه این سازمان و تعیین مسیر پیشرفت و توسعه 20 ساله آن مهم و قابل توجه است.

حقیقیان در ادامه تصریح کرد: تاجیکستان از حامیان اصلی عضویت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای بود و با مساعدت رئیس جمهور این کشور و حمایت دیگر اعضا، درخواست ایران در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر دوشنبه در سال 2021 مورد پذیرش اعضا  قرار گرفت.

سفیر ایران در توضیح موضع جمهوری اسلامی نسبت به تعامل و همکاری با این سازمان بیان داشت: تعامل و پیوستگی حداکثری با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان شانگهای و حضور موثر در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. توجه جمهوری اسلامی ایران به نهادهای مهمی همچون سازمان همکاری‌های شانگهای بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش‌های کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است.

حقیقیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ظرفیت‌های بالای ایران در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، شبکه گسترده حمل‌‌ونقل و ترانزیت، ظرفیت‌های بندری در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند و مسیرهای ترانزیتی مانند کریدور حمل و نقل شمال- جنوب و مسیر ترانزیتی چابهار- آسیای مرکزی می‌تواند در تقویت ارتباطات منطقه‌ای، تامین امنیت غذایی و دسترسی اعضاء به بازارهای منطقه‌ای و جهانی مورد استفاده قرار گرفته و  منافع اقتصادی فراوانی را نصیب اعضا سازمان از جمله جمهوری اسلامی ایران کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1573976

مهمترین اخبار ایران و جهان: