نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 20:20

پیشرفت ۹۶ درصدی پروژه میدان سپاه

کرمانشاه- شهردار کرمانشاه با بیان اینکه تقاطع غیر همسط میدان سپاه شهر کرمانشاه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه هم اکنون در مرحله آسفالت‌ریزی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر نوروزی در نشست خبری که بعداز ظهر یکشنبه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد با تقدیر از زحمات این قشر، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های خطیر رسانه‌ها ارتباط برقرار کردن بین بخش‌های مختلف با مردم و انتقال اطلاعات است که در دراز مدت موجب فرهنگ سازی و تغییر در رفتار در جامعه تحت عنوان ارتقا فرهنگی می‌شود.

وی به عملکرد مجموعه مدیریت شهری پرداخت و افزود: در همه حوزه‌ها و بالطبع نیز در حوزه شهری کرمانشاه با توجه به انباشت عقب ماندگی‌هایی در حوزه شهری از گذشته مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن برنامه جامع طراحی شده و قدم قدم به سمت ارتقا در حرکت هستیم.

شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه دستیابی به اهداف والای مدیریت شهری در یک مقطع زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: طی سال گذشته ۲۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در معابر و جاده‌های شهری کرمانشاه انجام شده است.

نوروزی اضافه کرد: با این میزان آسفالت ۲۰ درصد از شهر کرمانشاه شامل ۱۰۳ خیابان و بیش از یک هزار کوچه لکه گیری و آسفالت شد و طی سال عمرانی جاری نیز همین میزان آسفالت‌ریزی انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که طی یک دوره پنج ساله نهضت آسفالت‌ریزی در همه کوچه‌ها و معابر شهری به اتمام برسد.

نوروزی به پروژه تقاطع غیر همسطح میدان سپاه اشاره کرد و گفت: این تقاطع شامل ۲ پل می‌شود که طول هر کدام از این پل‌ها ۵۶۰ متر است.

وی با بیان اینکه زمان متعارف اجرای این پروژه ۲۴ ماه و در کمترین زمان ممکن با ۲ شیفت کاری طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: زمانی که عهده‌دار پست شهرداری کرمانشاه شدم با نصب یک روزشمار در محل پروژه تقاطع غیر همسطح میدان سپاه وعده اتمام این پروژه ظرف مدت ۶ ماه داده شده بود.

نوروزی تاکید کرد: با وجود اینکه ممکن بود این پروژه ظرف مدت مقرر به اتمام نرسد و موجب نارضایتی مردم شود اما با تعهد کاری در مجموعه مدیریت شهری عملیات اجرایی آن آغاز شد و عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح میدان سپاه ظرف مدت هشت ماه معادل یک سوم مدت معقول و متعارف برای اجرای آن به پایان رسیده و طی روزهای آینده شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: تقاطع غیر همسطح میدان سپاه حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون در حال آسفالت شدن و آماده شدن برای استفاده شهروندان است.

وی به دلایل تأخیر در افتتاح این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از تقاطع غیر همسطح میدان سپاه با توجه به مدت زمان متعارف عملیات عملیات اجرایی پروژه تأخیر در افتتاح نداشته است، اما در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته جرثقیل ۱۶۰ تُنی که کار نصب قطعات عرشه پل انجام می‌داد به دلیل نقص فنی سقوط کرد.

نوروزی با اشاره به اینکه طی ایام تعطیلات عید نوروز پلیس راه تردد ماشین آلات سنگین را در همه جاده‌ها ممنوع اعلام کرده بود، ادامه داد: با توجه به اینکه جرثقیلی برای این کار در استان وجود نداشت و باید جایگزین آن را از دیگر استان‌ها می‌آوردیم عملاً تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری برابر با حدود یک ماه عملیات اجرایی پروژه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه پیشرفت پروژه‌های عمرانی تابع مصالح است، خاطرنشان کرد: نوساناتی در خرید تجهیزات و مواد لازم برای این پروژه رخ داد که باعث تأخیر در مدت زمان مقرر برای افتتاح شد.

شهرداری کرمانشاه با کمبود شدید بودجه رو به رو است

نوروزی به کلانشهر بودن شهر کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: ملاک کلانشهری به لحاظ آماری جمعیت بیش از یک میلیون نفر است، اما کلانشهر بودن ضوابط و شاخص‌های خاص دیگری همچون مهیا بودن زیرساخت‌ها نیز دارد که اگر بر این اساس بسنجیم هیچکدام از کلانشهرهای کشور جز این شاخص‌های کلانشهری نیستند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها ردیف بودجه دولتی ندارند و درآمد آنها از شهروندان است، بیان کرد: یکی از منابع درآمدی شهرداری صدور پروانه‌های ساخت و ساز است که متأسفانه میزان ساخت و سازها در شهر کرمانشاه کمتر از میزان ساخت و ساز در یک کلانشهر است.

نوروزی با بیان اینکه تخلفات در ساخت و سازها در کرمانشاه بسیار زیاد است، بیان کرد: میزان درآمد شهرداری کرمانشاه رقمی بسیار کم است و هزینه‌های شهری به سختی تأمین می‌شود.

شهردار کرمانشاه به فضای شهری نیز اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات موجود در شهر کرمانشاه وجود نخاله‌های ساختمانی زیاد از سنوات گذشته و مشاغل مزاحم در سطح شهر خصوصاً در محله جعفرآباد و آقاجان است که برای آن رفع اقداماتی در حال انجام است.

نوروزی همچنین به کمبود نیروی انسانی در حوزه خدماتی پرداخت و گفت: طی روزهای آینده حدود ۸۰ نفر صرفاً برای رفت و روب معابر و خیابان‌های شهر کرمانشاه به کار گرفته می‌شود، همچنین از افراد جویای کار نیز در این زمینه شغلی دعوت می‌شود.

شهربازی نیازمند سرمایه گذار است

وی به پروژه‌های تفریحی شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در گذشته سرمایه‌گذاری برای پروژه شهربازی تعیین شده بود که متأسفانه این سرمایه‌گذار صلاحیت لازم را برای اجرای پروژه نداشت و در نهایت کنار گذاشته شد.

نوروزی اضافه کرد: هم اکنون فاز اول پروژه شهربازی کرمانشاه شامل مرحله طراحی و مطالعه به پایان رسیده و سرمایه‌گذارانی نیز برای سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه تمایل نشان دادند که امیدواریم به زودی با انتخاب یک سرمایه‌گذار مناسب کار اجرایی آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از پروژه شهربازی کرمانشاه حدود سه سال طول می‌کشد، توضیح داد: مساحت مجموعه شهربازی کرمانشاه ۱۳.۵ هکتار است و به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

تله کابین کرمانشاه نیازمند موافقت میراث فرهنگی

شهردار کرمانشاه با اشاره به پروژه تله کابین کرمانشاه، خاطرنشان کرد: این پروژه یک سابقه ۲۰ ساله دارد و به دلیل عدم موافقت اصولی میراث فرهنگی متوقف شده است، اما برای اجرای آن با پایگاه جامع طاق بستان، مرکز پژوهش‌های وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان در حال مذاکره هستیم.

به گفته وی، تا زمانی که موافقت اصولی میراث صادر نشود آغاز عملیات اجرایی پروژه تله کابین کرمانشاه امکان‌پذیر نیست و در صورت اخذ این موافقت اصولی پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: در گذشته مطالعات پروژه تله کابین و قسمتی از احداث پایه‌ها و ملزومات آن انجام شده است.

وی در خصوص پروژه تفریحی پارک سراب قنبر کرمانشاه نیز گفت: ۱۰ هکتار درخت کاری در این پارک انجام شده است و ۳۱۶ هکتار دیگر نیز در اطراف پارک سراب قنبر بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با منابع طبیعی به وسعت این پارک برای احداث یک فضای تفرج گاهی برای استفاده شهروندان در جنوب شهر اضافه شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1440532

مهمترین اخبار ایران و جهان: