نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 14:24

چین: برای حل بحران اوکراین با تمام طرف‌ها رایزنی می‌کنیم

وزارت خارجه چین اعلام کرد برای حل بحران اوکراین با تمام طرف‌های شرکت‌کننده در نشست جده رایزنی می‌کند و در این زمینه به اجماع بین‌المللی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه چین اعلام کرد «لی هوی»، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا که هم‌اکنون در عربستان به سر می‌برد، برای حل‌وفصل بحران اوکراین با جدیت با تمام شرکت‌کنندگان در نشست صلح اوکراین در جده رایزنی می‌کند.

وزارت خارجه چین با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: نماینده ویژه پکن، تبادل نظر گسترده‌ای با همه طرف‌ها درباره حل و فصل سیاسی بحران اوکراین انجام داده، موضع و پیشنهادات چین را تعریف کرده، به نظرات و پیشنهادات سایر کشورها گوش داده و به اجماع بین المللی بیشتری دست یافته است.

شهر جده عربستان روزهای ۵ و ۶ آگوست (۱۴ و ۱۵ مرداد) میزبان یک نشست درباره بحران اوکراین بدون حضور نمایندگان روسیه و اوکراین و با مشارکت نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل بود.

شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت استفاده از نظرات و پیشنهادات مثبت که در جریان نشست مذکور بررسی شد، تاکید کردند.

پیش از این روزنامه پولیتیکو گزارش داده بود که نشست جده ۱۰ محور از جمله امنیت غذا و انرژی، تبادل اسرا، مشکلات زیست محیطی و تشکیل دادگاه جنایات جنگی را بررسی خواهد کرد.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به برگزاری نشست جده اعلام کرد که نشست جده شانس موفقیت نداشته چرا که دو طرف درگیر در آن مشارکت ندارند. نخستین روز برگزاری نشست جده نیز عصر شنبه پس از چندین ساعت نطق و سخنرانی هیئت‌های دیپلماتیک، بدون ماحصل به پایان رسید.

فرانس ۲۴ نیز نوشته است که سازمان‌دهندگان موفق شدند تا نمایندگان چهار عضو تأثیرگذار بریکس شامل برزیل، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی را به این نشست بیاورند. با این حال، سلسو آموریم، مشاور سیاست خارجی و رئیس هیئت برزیل از سخنرانی خود برای تاکید بر این مساله استفاده کرد که «در هر مذاکره حقیقی باید تمام طرفین (از جمله روسیه) حضور داشته باشند. هرچند اوکراین بزرگ‌ترین قربانی است اما اگر واقعاً خواهان صلح هستیم، باید به طریقی مسکو را در فرآیند صلح دخیل کنیم».

آن دری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه گفته بود که «پیش‌بینی می‌کنم مذاکرات ساده‌ای در انتظارمان نباشد اما حقیقت در جبهه ماست! وظیفه داریم تا تمام جهان را گرد اوکراین جمع کنیم».

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430476

مهمترین اخبار ایران و جهان: