نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 13:05

دیدار «میرضیایف» با همتایان تاجیکستانی، ترکمنستانی و آذربایجانی

روسای جمهور تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان در حاشیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی با رئیس جمهور ازبکستان دیدار و گسترش روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان که برای حضور در شانزدهمین نشست سازمان همکاری اقتصادی وارد شهر «تاشکند» شده اند، با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل تاکید کردند.

در دیدار روسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان مسائل توسعه و گسترش همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، صنعتی، انرژی و فرهنگی و بشردوستانه بررسی شد.

سران دو کشور ابراز امیدواری کردند که سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، در جهت رشد بیشتر روابط میان دو کشور و ارتقا مناسبات دو کشور کمک خواهد کرد.

دو طرف در مورد برگزاری مجموعه‌ای از رویدادها مانند مجمع تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مجمع دانشمندان، جوانان، نشست زنان فعال، شام دوستی، نمایشگاه مشترک محصولات و رویدادهای ورزشی در چارچوب این سفر به توافق رسیدند.

طی این دیدار روسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان همچنین در مورد سایر مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین رئیس جمهور ازبکستان با «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز دیدار و بر تعمیق روابط شراکت راهبردی تاکید کردند. 

رئیس جمهور ترکمنستان در ابتدای این دیدار سلام و بهترین آرزوهای «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.

در این دیدار مسایل روز دستورکار دوجانبه در زمینه اجرای توافقات در سطح عالی مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین با خرسندی بر گسترش و تحکیم همکاری‌های چند جانبه ازبکستان و ترکمنستان و تعمیق مشارکت راهبردی بین دو کشور تاکید کردند.

در این دیدار دو طرف اذعان کردند که امروز همکاری‌های عملی در زمینه‌های تجارت، صنعت، انرژی، مدیریت آب، حمل‌و‌نقل و سایر حوزه‌های اولویت دار بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

همچنین بیان شد که تبادلات بین منطقه‌ای و فرهنگی به طور فعال انجام می‌شود. در ماه اکتبر سال جاری میلادی روزهای فرهنگی ترکمنستان در ازبکستان با موفقیت برگزار شده است.

روسای جمهور دو کشور همچنین دستورکار منطقه‌ای و مسایل همکاری در چارچوب ساختارهای چند جانبه را بررسی کردند.

همچنین میرضیایف و علی‌اف در این دیداری تحکیم بیش از پیش روابط دوستی و شراکت راهبردی ازبکستان و آذربایجان را بررسی کردند.  

روسای جمهور ازبکستان و آذربایجان بر نتایج اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب روابط در سطح عالی تاکید کردند.

در این دیدار بیان شد: شاخص‌های مبادلات بازرگانی در حال افزایش است. پروژه‌های تعاونی مهمی در صنایع خودروسازی، برق، نساجی، صنایع انرژی، کشاورزی، لجستیک و سایر حوزه‌های اولویت دار اجرا و همچنین مراسم‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

سران ازبکستان و آذربایجان بر اهمیت تداوم اقدامات مشترک فشرده برای پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌های همکاری عملی تاکید کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566285

مهمترین اخبار ایران و جهان: