نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 19:44

جلوی هدررفت آب در بیابان‌های سمنان گرفته می‌شود؟

هدررفت آب در بیابان‌های سمنان یکی از پدیده‌های تلخ همیشگی است؛ اما جلوی این اتفاق بالأخره گرفته می‌شود؟

محمدرضا حسینی، مسؤول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ازجمله طرح‌های خاک می‌توان از پروژه‌های کنترل هرزآب و بذرپاشی در مناطق بیابانی نام برد.

وی ضمن بیان اینکه عملیات کنترل هرزآب اراضی بیابانی سمنان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این عملیات در حجم ۱۰۰ هکتار اراضی بیابانی منطقه جنوب دلازیان، ۱۱ کیلومتری جاده معدن گوگرد این شهرستان در حال انجام است و طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این عملیات تا نیمه دوم دی‌ماه سال جاری پایان خواهد یافت.

مسؤول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان افزود: ازجمله پروژه‌های منابع طبیعی در راستای حفاظت از خاک می‌توان از پروژه‌های کنترل هرزآب و بذرپاشی در مناطق بیابانی نام برد. بدین منظور، پروژه کنترل هرزآب در ۱۰۰ هکتار جنوب حاجی‌آباد اعلا شهرستان سمنان و با استفاده از گونه‌های تاغ وآتریپلکس، اشنیان و قیچ با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی سال ۱۳۹۹ اجرا شد و نتایج مثبتی به جای داشت.

حسینی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به اینکه این منطقه فاقد پوشش گیاهی است، این پروژه در مدیریت آب‌های سطحی مؤثر بوده و موجب افزایش پوشش گیاهی و حفاظت خاک در منطقه گردد.

وی گفت: خاک به‌عنوان بستر و جز جدانشدنی طبیعت بوده و دارای نقش‌های متعددی ازجمله نگهدارنده یک‌چهارم از کل تنوع زیستی جهان، پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت برای تأمین غذا، فیبر، سوخت و محصولات دارویی بشمار می‌رود و با توجه به غیرقابل تجدید بودن و نقش‌های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 968585

مهمترین اخبار ایران و جهان: