دانشآموزان در مدارس استثنائی دارای نیازهای ویژه هستند و نیاز به توجه و آموزش ویژه دارند، اما به دلیل عدم رسیدگی صحیح به این دانش آموزان در برخی مدارس، والدین خواستار نظارت جدی بر این مدارس شده اند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «نظارت بر مدارس استثنایی آموزش و پرورش در مشهد» یکی از سوژههای مردمی است که مورد حمایت مخاطبین خبرگزاری فارس در سامانه فارس من بوده است .
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،نظارت بر مدارس استثنایی آموزش و پرورش در مشهدفارس مندانش آموزان استثنایی یعنی دانشآموزانی که توانمندیها و قابلیتهایشان از نظر خصوصیات رفتاری و ذهنی نسبت به بچه های عادی در سطح پایینتری قرار دارد به همین دلیل نیاز به توجه و خدمات ویژه دارند.
بهره هوشی دانش آموزان کم توان ذهنی بین ۵۰ تا ۷۰ است و معلم باید همه مطالب آموزشی را به بخشهای کوتاه و ساده تبدیل کرده و سعی کند در بخشهای کوچک از آنها امتحان گرفته شود. پس از موفقیت دانش آموز در امتحان او میتواند به پایههای بالاتر نیز راه پیدا کند.
نکته مهم این است که تکرار دروس برای دانش آموزان کم توان تا چهار سال امکان دارد. در واقع به طور طبیعی یک درس به این دانش آموزان طی سه سال آموزش داده میشود و سال چهارم نیز با نظر معلم و درخواست شورای مدرسه صورت میگیرد زیرا دانش آموزان باید در محیط مدرسه درس را بیاموزند. این مهم باعث شده است در میان دانش آموزان کم توان ذهنی دانشآموزانی که سن بالایی دارند، نیز مشغول تحصیل باشند.
همچنین یکنواختی حضور و آموزش به این دسته از دانش آموزان در برخی مدارس باعث نگرانی برخی از خانواده ها شده است . حال برخی از والدین این دانش آموزان در مشهد، ضمن گلایه از این وضعیت در مدارس استثنائی آموزش و پرورش، کمپینی را در فارس من به راه انداخته و خواستار نظارت مسئولین آموزش و پرورش استان به این مدارس شده اند.
خانوادهدر بخشی از این مطالبه مردمی آمده است: کیفیت مدارس از نظر ساختمانی و از نظر تناسب و گروهبندی دانشآموزان با توجه به معلولیت آنها در مشهد بسیار ضعیف است. اگرچه کمتوان ذهنی یا معلول جسمی و... داشته باشید حتما باید یا جیب پرپول داشته و یا از توان و وقت پیگیری در ادارات و بروکراسیهای دفتری بیبازده برخوردار باشی.
معلول جسمیضرورت ورود آموزش و پرورش به وضعیت مدارس استثنایی در مشهد
ضرورت ورود آموزش و پرورش به وضعیت مدارس استثنایی در مشهدبه گزارش فارس، بر اساس رعایت اصل مساوات و عدالت اجتماعی، کودکان استثنایی همانند سایر کودکان حق دارند که از امکانات وتسهیلات اجتماعی بهره گیرند و به حداکثر توانایی و قابلیت های خویش دست یابند .
وقتی صحبت از کودکان استثنایی می شود تمام افکار به سمت عقب ماندگی ذهنی می رود حال آنکه در مدارس استثنایی شاهد حضور دانش آموزان نابینا، ناشنوا ، عقب ماندگی ذهنی و …در کنار یکدیگر هستیم.
اگر والدین به دنبال جداسازی دانش آموز خود از سایر دانش آموزان در مدارس استثنایی باشند مجبور به پرداخت هزینه بالای 10 میلیون تومانی در مدارس استثنایی خصوصی هستند و این موضوع در این وضعیت اقتصادی برای بیشتر این خانواده ها مقدور نیست.لذا به سمت مدارس استثنایی در آموزش و پرورش سوق پیدا کرده اند اما این مدارس نیز به دلیل حضور تمام دانش آموزان دارای وضعیت های مختلف و با سنین مختلف در یک مکان، نگرانی های والدین را افزایش داده است.
نکته مهم این است که در بخش خدمات توانبخشی، خیلی از این بچهها نیازمند کاردرمانی و خدمات ویژه توانبخشی هستند که باید تدارک لازم برای آنها دیده شود.
در زمینه مطالبه به حق والدین در خصوص نظارت بر مدارس استثنایی آموزش و پرورش در مشهد، خبرگزاری فارس خراسان رضوی پیگیر این موضوع است.
انتهای پیام/ 70085
شناسه خبر: 787785