نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 13:04

افشای فایل صوتی ترامپ درباره اسناد محرمانه پنتاگون

شبکه «سی ان ان» یک فایل صوتی را منتشر کرده که در آن رئیس‌جمهور آمریکا با دو تن از کارکنان خود درباره اسناد محرمانه پنتاگون گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های آمریکایی یک فایل صوتی را روز گذشته (دوشنبه) منتشر کردند که در آن ظاهراً شنیده می‌شود «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در جریان یک نشستی در سال 2021 به در اختیار داشتن یک سند محرمانه افتخار می‌کند و در آن خصوص رجزخوانی می‌کند.

در این فایل صوتی حدود دو دقیقه‌ای که شبکه آمریکایی «سی ان ان» برای اولین بار آن را پخش کرد، ترامپ اعتراف می‌کند که قبل از کناره‌گیری از سمت خود، این اسناد را فاش نمی‌کند.

طبق این گزارش، گفت‌وگوی ترامپ در باشگاه گلف «بدمینستر» او در «نیوجرسی» با دو کارمند، یک ناشر و یک نویسنده کتاب آینده او انجام شده است.

در این فایل صوتی، ترامپ در خصوص در اختیار داشتن یک سند محرمانه پنتاگون با طرح حمله به ایران به نقل از «مارک میلی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا سخن به میان می‌آورد.

در این فایل صوتی صدای ترامپ به گوش می‌رسد که می‌گوید: «خب، با میلی، بگذارید ببنیم. یک نمونه برایتان می‌آورم. گفته بود که من می‌خواهم به ایران حمله کنم-حیرت آور نیست؟ من انبوهی از اسناد در اختیار دارم. این‌ها را به دست من رسانده‌اند. نگاه کنید، خودش (میلی) بوده است».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه می‌دهد: «این‌ها بسیار اسرار محرمانه‌ای هستند. این‌ها اطلاعات محرمانه‌ای است. نگاه کنید. به این نگاه کنید. شما حمله کنید و....».

وی این‌گونه گفت:‌«ببینید، من بعنوان رئیس‌جمهور می‌توانستم این اسناد را از طبقه‌بندی خارج کنم اما الآن نمی‌توانم. می‌دانید، جالب نیست؟ آن‌موقع احتمالاً شما حرف مرا باور نمی‌کردید اما هم‌اکنون حرف مرا باور می‌کنید».

در کیفرخواست ترامپ و «والت نائوتا» مشاورش، «جک اسمیت» بازپرس ویژه به فایل صوتی این نشست به عنوان یک مدرک اشاره کرد.

ترامپ در 37 فقره‌ اتهامی که دادستان‌ها در جلسه دادگاه 14 ژوئن در ارتباط با حفظ اسناد محرمانه دولتی پس از پایان ریاست‌جمهوری‌اش مطرح کرده بودند، ابراز بی‌گناهی کرد.

در 19 ژوئن گفت که هیچ سند محرمانه‌ای در زمان ضبط این فایل صوتی، هیچ سند محرمانه‌ای وجود نداشته است. پس از انتشار این فایل صوتی، ترامپ در شبکه اجتماعی خود، اسمیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی در این خصوص گفت:‌«جک اسمیت داستان ویژه دیوانه  که در همکاری با وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی کار می‌کند، به‌طور غیرقانونی نوار و متنی از من منتشر کرد که در واقع یک تبرئه است، نه آن‌چه که آن‌ها می‌خواهند شما باور کنید».

ترامپ سپس ادامه داد:‌ «این ادامه "شکار جادوگر" یک کلاهبرداری دیگر برای مداخله در انتخابات است. این‌ها متقلبان و اراذل هستند».

پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که اولین دادگاه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور در ارتباط با پرونده موسوم به اسناد محرمانه روز 14 اوت(23 مرداد) برگزار خواهد شد. 

دادستان‌های فدرال آمریکا در زمینه نگهداری اسناد و مدارک محرمانه دولت 37 فقره اتهام علیه رئیس جمهوری سابق این کشور مطرح کرده‌اند. نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آنها روبرو شده است.

ترامپ هدف اصلی طرح شکایت علیه وی را با انگیزه‌های سیاسی و تلاش جو بایدن به منظور خارج کردن او از انتخابات ریاست جمهوری 2024 خوانده است. 

این دومین بار در سال جاری است که ترامپ برای تفهیم اتهام در دادگاه حاضر می‌شود. او در ماه آوریل هم در پرونده دیگری که مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن است در دادگاهی در نیویورک تفهیم اتهام شده بود.

اتهامات در حالی علیه ترامپ مطرح شده‌اند که او گفته حتی در صورتی که محکوم شود هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد. با این حال نشانه‌هایی از تلاش‌های سیاستمداران جمهوری‌خواه برای فاصله‌گذاری با او وجود دارد.

پایان پیام/م

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312985

مهمترین اخبار ایران و جهان: