نیوز سیتی!
24 تیر 1402 - 11:49

فاز دوم مرمت بنای تاریخی باغ مزار گرمه پایان یافت

بجنورد_ سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه از پایان فاز دوم عملیات مرمت بنای تاریخی باغ مزار گرمه خبر داد.

وحید محمودی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه بعد از فاز اول مرمت که در سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده بود دچار آسیب‌های جزئی شده بود که باهمت و تلاش میراث‌بانان شهرستان و کارشناسان استان فاز دوم مرمت آن به پایان رسید.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه تأکید کرد: این فاز از عملیات مرمت در بنای تاریخی باغ مزار گرمه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

محمودی‌فر افزود: اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات ملی ۱۴۰۱ برای بهسازی این بنا تخصیص‌یافته که در مردادماه قرارداد با پیمانکار بسته شده و پروژه آغاز می‌شود تا ان‌شاءالله در سال‌های آینده به‌عنوان یک مکان فرهنگی از آن بهره‌برداری شود.

او گفت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه با قدمتی بالغ بر ۸۵۰ سال و هم قدمت با قلعه جلال‌الدین گرمه که در مرکز شهر و در بافت تاریخی واقع شده که بر اساس فرم معماری و مقایسه نمونه‌های مشابه به نظر می‌رسد این بنا در دوران ایلخانی و یا تیموری ساخته شده و در دوران صفوی و قاجار نیز توالی کاربری داشته است.

بنای آرامگاهی باغ مزار گرمه در تاریخ ۱۶/‏۰۳/‏۱۳۵۶‬ با شماره ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1359841

مهمترین اخبار ایران و جهان: