نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 09:50

«تاشکند» میزبان رایزنی‌های سیاسی ازبکستان و هند

رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای وزارت خارجه ازبکستان و هند در شهر «تاشکند» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای وزارت خارجه ازبکستان و هند در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای ریاست هیات ازبکستان را «بهرام‌جان اعلایف» معاون وزیر امور خارجه این کشور و ریاست هیات هند را «سانجی ورما» معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشتند.

در چارچوب این رایزنی‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات دستورکار ازبکستان و هند، روند اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی و توسعه ابعاد حقوقی و قانونی قراردادهای همکاری‌های متقابل تبادل نظر شد.

طرفین به پیشنهادات در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی، افزایش مبادلات بازرگانی، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک از جمله در زمینه همکاری صنعتی توجه ویژه داشتند.

همچنین برنامه روابط قریب الوقوع بین پارلمان‌ها، دولت‌ها و مناطق دو کشور بررسی شد.

علاوه بر این، هیأت‌ها موضوعات روز سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین گفت‌وگوهای ازبکستان و هند در چارچوب ساختارهای چند جانبه را نیز بررسی کردند.

هیأت هند قبل از آغاز رایزنی‌ها با «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و همکاری‌های متقابل دو کشور و نقش فعال وزارتخانه‌های امور خارجه در حفظ روند بالای روابط را بررسی کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و هند در 8 ماه سال 2022 میلادی در سطح 434 میلیون دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 161 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران هندی از جمله 22 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران هندی در زمینه‌های تولیدی، فروش مواد دارویی و سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند.

علاوه بر این 18 سازمان و شرکت هندی در ازبکستان به ثبت رسیده است.

هندوستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 18 مارس سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1431719

مهمترین اخبار ایران و جهان: