نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 19:13

مقابله با مصرف مواد مخدر نیازمند مشارکت همگانی است

بوشهر- فرماندار دیلم گفت: عزم دولت سیزدهم و مجموعه مدیریت اجرایی استان بوشهرو شهرستان دیلم در مقابله با مواد مخدر جدی است که برای تحقق این مهم نیازمند همراهی و مشارکت بیش از پیش مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی بعد ظهر جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آگاهی بخشی و مشارکت قشرهای مختلف و تأثیرگذار در فرآیند مقابله با مواد مخدر و حرکت به سمت مردمی سازی مبارزه با این مواد یک ضرورت اساسی است.

فرماندار دیلم افزود: دولت بدون استفاده از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر موفق نخواهد بود.

وی گفت: دولت سیزدهم فعالیت‌ها و اقدام‌های تأثیرگذار در کاهش آسیب‌های اجتماعی، کارهای جهادی در عرصه‌های آموزش و پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر را ضروری می‌داند و عزم این دولت و مجموعه مدیریت اجرایی استان و شهرستان برای مقابله با اعتیاد جدی است، البته برای تحقق این مهم نیازمند همراهی و مشارکت بیش از پیش مردم هستیم.

فرماندار دیلم یادآور شد: در برهه کنونی جوانان تحت تأثیر انواع فشارهای روانی، اجتماعی و تهاجم فرهنگی قرار دارند و این امر موجب می‌شود که این نسل به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله سو مصرف مواد مخدر سوق پیدا کنند.

وی بیان کرد: امروزه یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات جامعه، گرایش برخی جوانان به سمت مواد مخدر است و به همین دلیل پیشگیری و آگاه سازی جامعه نسبت به آثار پدیده شوم اعتیاد و همچنین آگاهی بخشی به خانواده در برخورد با این معضل از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمهوری اسلامی خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در دنیا است

اسدی تصریح کرد: جمهوری اسلامی خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در دنیا است، بدون شک عملکرد و کارکرد ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه و دنیا در بحث مقابله با پدیده شوم قاچاق و توزیع مواد مخدر مثبت است و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده و هزینه‌های سنگینی نیز تحمل کرده است.

ضرورت فرهنگ سازی در مقابله با مصرف مواد مخدر

فرماندار دیلم اضافه کرد: فرهنگ «نه به اعتیاد» باید در لایه‌های مختلف اجتماع نهادینه شود، بهترین روش برای مقابله با مواد مخدر تمرکز بر فرهنگ سازی و افزایش آگاهی‌های عمومی است و وقتی جامعه خود را در برابر معضلات این پدیده شوم آگاه ببیند از نزدیک شدن به آن اجتناب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر است گفت: در بحث فرهنگ سازی و آموزش مقابله با معضل شوم اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه گروه‌های مرجع، ائمه جمعه و جماعات، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و … استفاده کرد.

اسدی خاطرنشان کرد: نقطه مطلوب نظام در برخورد با مواد مخدر ریشه کنی این آسیب است و عنصر فرهنگ و بهره گیری از ظرفیت رسانه و هنر در این راستا می‌تواند بیش از پیش تعیین کننده و اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از جرایم و منکرات در مواد مخدر است گفت: اعتیاد به مواد مخدر، آسیب اجتماعی بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و افزایش آمار معضلاتی همچون طلاق، خشونت، بی بند و باری و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی محصول همین امر است.

خیرین در مبارزه با مصرف مواد مخدر همکاری کنند

فرماندار دیلم تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را یک تهدید جدی فراروی نسل امروز و جوانان مملکت عنوان کرد و گفت: امروزه علم، فناوری و صنعت در خدمت گسترش مواد مخدر قرار گرفته به شکلی که مواد صنعتی بیش از مواد سنتی در حال گسترش روزافزون است.

وی یادآور شد: تنوع مواد مخدر تمام اقشار و رده‌های سنی جامعه را در معرض خطر قرار داده و بسیاری از افراد را خواسته و ناخواسته درگیر این پدیده شوم کرده است.

اسدی بیان کرد: خانواده‌ها می‌تواند در زمینه آگاه سازی و در مسیر مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای ایفا کنند و تجربه ثابت کرده که هرگاه مردم وارد عرصه شده‌اند نتایج و خروجی مثبت و امیدوار کننده‌ای هم در پی داشته است.

وی گفت: مواد مخدر امروزه ریشه همه مفسده‌ها و معضلات و جرم‌ها است و همه باید در راه مقابله با آن سهیم باشیم.

فرماندار دیلم عنوان کرد: افراد بیکار بیشترین خطر را از جهت آلودگی به انواع آسیب‌های اجتماعی احساس می‌کنند و در این زمینه خیرین و سرمایه گذاران می‌توانند با ایجاد اشتغال پایدار در جامعه به رفع این معضلات به خصوص در حوزه اعتیاد کمک کنند

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304063

مهمترین اخبار ایران و جهان: